Godt nyttår! The international language of salsa dancing

Jeg er i Tokyo, 7 timer inn i det nye året – 2014, i Norge er det fortsatt 2013. Det er altfor tidlig om morgenen, jeg sliter litt med tidssonene kan du si… Merkelig at jeg jeg ikke får sove nå for kroppen min er utslitt etter å ha danset inn i 2014.

I fjor skrev jeg blogginlegget Godt nyttår, smile and bounce! 2. januar. Da hadde jeg tilbragt nyttårsaften i Ho Chi Minh City, dansende med en gjeng folk fra hele verden og 1 million vietnamesere. Jeg liker å gå inn i det nye året i et nytt land, i møte med en annen kultur og også denne gangen danset jeg inn i det nye året. På en salsaklubb med 100 gale japanesere og noen andre. De første jeg sa godt nyttår til var en SAP-konsulent fra Canada, en hjernekirurg fra India og en full salsadansende japaneser.

Noen timer tidligere hadde jeg deltatt på en salsaklasse på samme sted, der alt var på japansk og alle andre snakket kun japansk (de snakker ekstremt dårlig engelsk her). Men det gikk helt fint, for det internasjonale språket salsa er ikke muntlig, det er musikk, rytmer og bevegelser. Og man kommer langt med et smil:)

Jeg har danset salsa i Barcelona, Lima, London, San Fransisco, Miami, LA, Hamburg m.m. Stort sett over hele verden kan du finne en salsaklubb og glade salseros og salseras. Jeg er på ferie i Tokyo alene. I mitt tidligere blogginnlegg om det å reise alene skrev jeg at kveldene ofte kan bli litt kjedelige (spesielt når du er alene som jente og ikke lenger bor på busy hostels med mange andre reisende). Men salsa kan du fint gå ut og danse alene, også i Japan, på nyttårsaften!

Nyttårsaften er forresten ingen big deal i Japan, det er mer bare en ferie, jeg så rester av en slags gatefest ved Shibuya crossing, men litt over 24.00 var den allerede over, for mange er det en helt vanlig dag. Og 1. nyttårsdag besøker de fleste shrines eller templer, det skal jeg også gjøre i dag (bare prøve å sove litt til først…).

salsa

¡Feliz Año Nuevo! Godt nyttår! 

2 responses to “Godt nyttår! The international language of salsa dancing

  1. Det høres så fantastisk ut å være på reise og særlig for å feire nyttår! Det må jeg gjøre en gang. Gøy å høre om salsadansing i Tokyo. Helt siden jeg så Lost in Translation har jeg villet dratt til Tokyo og jeg er selv nybegynner i salsa og bachata. Moro å vite at det landet kan kombineres med den latinamerikanske dansen :)

    • Ja, det er veldig ok å være et annet sted på nyttårsaften. Tokyo var kanskje ikke det mest spennende stedet akkurat den dagen, men Vietnam i fjor var veldig kult. Og salsa/bachata kan du danse over alt i verden. Veldig praktisk sånn sett:)

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
