Skrivefølelsen

Det slår meg de gangene jeg setter meg ned og bare skriver sammenhengende, tekster der ordene bare flyter ut. Hvilken deilig følelse! Det er som om kroppen og hjernen går inn i et annet modus, det er bare meg og tastaturet, en enhet.

Oftest når jeg skriver skriver jeg korte tekster, gjør ofte faktasjekk, bilderedigering eller vanskelige oversettelser. Det er også fint, men langt ifra det samme. Den gode følelsen får jeg når skrivingen bare går av seg selv, ingenting avbryter min samhørighet med tastaturet. Det trenger ikke være så langt en gang, noen minutter med slik skriveterapi og jeg blir glad.

Det er denne følelsen som gjør at jeg blogger. Blogging er ikke noe jeg må gjøre, jeg bestemmer ikke at det skal være innlegg så og så ofte. Det skal skje når jeg føler for det. De aller beste blogginnleggene kommer alltid fordi jeg er inspirert i øyeblikket eller har et sterkt behov for å formidle inntrykk (som når jeg reiseblogger).

Mange må blogge eller føler at de må blogge, f.eks. jobbrelatert. Noen ser dette som en enkel oppgave, andre synes det er veldig vanskelig. Mitt beste råd er alltid: skriv når du er inspirert, ikke når du må. Sier bloggturnusen din at det er 5 uker til du skal skrive et innlegg, ikke vent, skriv det når du er i et inspirert modus. Og gjør gjerne faktasjekken, skaff referansene osv. før du begynner med selve skrivingen. Da får du mindre avbrudd og bedre skrivekonsentrasjon. Skal du blogge fra et foredrag, gjør det rett etterpå, det er da du er inspirert.

Mange med meg jobber i kreative yrker, vi inspireres lett, oppdager nye ting hele tiden. Det er flust av temaer å få ned på papiret (eller skjermen da). Ikke gjør skriving til en terskel, men til en måte å gi uttrykk på.

Kjenn på følelsen det er å være i et godt skrivemodus.

One response to “Skrivefølelsen

  1. Vi er like på dette området! Jeg og bare blogger når jeg må – avogtil er det to dager på rad, andre ganger går det to måneder. Og den der skrivefølelsen.. den er så god!

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
