Flyplassfølelsen

Jeg elsker flyplasser! Vel, noen av dem er egentlig helt håpløse. Men det er følelsen av å være på en flyplass jeg elsker. Det å skulle et sted, det å observere andre, forventninger, gjensynsglede, reisefeber. Jeg føler at jeg har verden for mine føtter.

Folk skal hjem, ut på et stort eventyr eller på charterferie i syden, andre skal på et møte i en annen by eller et annet land. Det å høre alle språkene rundt meg, se smilene, reisevanene. Alt er herlig følelser.

Jeg flyr ofte Widerøe når jeg skal hjem til Urke. Å komme på den bittelille gaten på Gardermoen, langt unna de andre og høre alle snakke sunnmørsk rundt deg, da er jeg allerede hjemme. Eller når jeg skal tilbake til Oslo fra flyplassen i Ørsta med kun en gate og der det er nok å oppgi etternavnet for å sjekke inn, men sikkerhetskontrollen er strengere enn i Madrid.

Akkurat nå sitter jeg på flyplassen i Madrid (dvs. da jeg startet dette blogginnlegget). Den er rolig, det er søndag formiddag, jeg ser flyene lande og lette, rundt meg snakkes det mest spansk, et av mine favorittspråk. Jeg får ofte lyst til å blogge når jeg sitter på en flyplass, det inspirerer meg. Flyplasser får meg til å tenke.

flyplass

Jeg skal fly via Paris og hjem til Oslo. Jeg liker ikke flyplassen i Paris (CDG), det er den jeg prøver å unngå når jeg skal på transfer. Men denne gangen gikk det ikke. Det er altfor lange avstander der og jeg glemmer ikke den gangen vi måtte vente der i 5 timer på et nytt hjul til flyet. Etter den endeløse vandringen på teppegulvene på CDG, etter sikkerhetskontrollen er det ofte ingenting, den gangen ikke engang en kiosk.

Men mange rare, slitsomme flyplassopplevelser til tross. Følelsen det gir meg trumfer det meste. Jeg satt på flyplassen i Bombay, India en hel natt. Sliten og helt alene, men det jeg husker er folkene, draktene, smilene, store familier, businessmen på tur. Mitt første inntrykk av India, mine egen forventninger blandet med andres. 6 timer på flyplassen i Moskva husker jeg også godt, 3 av de brukte vi på å komme gjennom transfer, man forstår mye av et annet lands kultur bare gjennom slike opplevelser.

Det er mange følelser på en flyplass; glede, sinne, sorg, frustrasjon, spenning. Jeg liker å observere, drømme, reise. Og så er det jo spenningen jeg selv har i kroppen når jeg skal ut å reise. Liker du ikke flyplasser, synes du det er stress og mas? Sørg for god tid og observer! Det er virkelig en følelse verdt å kjenne på.

2 responses to “Flyplassfølelsen

  1. Jeg liker meg stort sett flyplasser. Skjønner godt hva du mener med CDG. Den er stor og lett å gå seg bort der om man skal til en annen gate. Men jeg synes det alltid det er spennende å se hvordan en ny flyplass er. Nå er jeg i et sommervikariat i OSL og jeg stortrives på Gardermoen. Alltid liv og røre og noe som skjer! :D

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
