Ta deg en dusj og smink deg

Det sa min mamma til meg den første gangen jeg hadde skikkelig kjærlighetssorg. Jeg var rundt 20 og tok det tungt. Det viktigste du gjør er å ikke bli i senga sa hun, uansett hva så står du opp, tar deg en dusj og sminker deg.

Jeg er nok ikke den eneste som har opplevd at et så enkelt (selv om det ikke føles så enkelt der og da) råd virkelig fungerer. Det går litt fortere over rett og slett. Når man er lei seg er det så utrolig lett å bare gå inn i seg selv, bli i den varme senga, synes synd på seg selv. Og du skal selvsagt få lov til å synes synd på deg selv, det er viktig å gråte, men du trenger ikke gråte i dagevis. Gråt ferdig, ta deg en dusj og smink deg.

Jeg er kanskje ikke blant de som har hatt det tøffest i livet, men jeg har opplevd tøffere ting enn kjærlighetssorg og jeg har nære slektninger og venner med alvorlig depresjon. Jeg vet at det ikke er det samme, at noen ganger må det medisiner til, at det ikke bare er å ta seg sammen. Det er stor forskjell på å være lei seg, å være i en kortvarig krise og å ha en langvarig depresjon. Oda har skrevet en fin bloggpost med gode råd hvis du sliter litt mer enn normalt, anbefaler den.

Men sånn til daglig, uansett hva som gjør at du har lyst til å bli i senga. Det hjelper å ta en dusj. Det hjelper å smile til seg selv i speilet og si at det blir bedre. Det er du som bestemmer om du skal deppe eller gå videre og den dusjen hjelper deg ett steg lenger.  Det hjelper å se framover, ikke bakover.

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
