Fusion i Ho Chi Minh City, Vietnam

Eller Saigon om du vil, det er lov å kalle byen det fortsatt. Jeg tilbragte 3 dager her inkludert nyttårsaften. Ho Chi Minh er rett og slett en kul by. Fusion er et ord som beskriver godt.

Det autentiske møter industrialiseringen på en nydelig måte. Moderne butikker, biler og bygninger i skjønn forening med hyggelige vietnamesere med den karakteristiske trekantede hatten. Enten på sykkel, men aller helst moped, og den brukes til alt, salgsvogna di eller kjøkkenet eller budbilen. Jeg kom til Ho Chi Minh ved lunsjtider den første dagen og lunsjen inntok de stort sett på gaten. Sittende på små stoler og kanskje et bittelite bord på fortauet. Folk er blide og imøtekommende og det at de spiser måltidene sine, sittende der du går på fortauet, synes jeg sier mye om åpenhet og sosiale mennesker.

Hotellet lå like ved sentrum av byen (ok hotell forresten, Ho Sen 2 Hotel), og jeg fikk stort sett med meg de bygninger og gater som var verdt å se. Den er ikke akkurat et arkitektonisk mesterverk denne byen, det er sjarmen som er det beste. Og all den gode maten!

Nå er jeg av dem som heller tilbringer tiden på lokale kafeer og ved å rusle rundt på gata enn på museer. Ikke fordi jeg ikke liker museer, men jeg blir bedre kjent med et land og dens kultur ved å se menneskene i dagliglivet. Museene tar jeg når jeg har bedre tid. Men de jeg skulle reise med på resten av turen fikk med seg War Remnants Museum og anbefalte det.

Mekong Delta
Jeg fikk også med meg en båttur på Mekong River ved Mekong Deltaet. Det anbefales om du er i området. Interessant å se hvordan folk der bodde i båtene sine eller brukte dem til å handle og selge på det flytende markedet. En fin måte å se dagliglivet på og en behagelig båttur i åpne båter. Vi fikk oss også en liten tur i de små lokale robåtene. Morsomt.

Nyttår
Vi feiret også nyttår i Ho Chi Minh. Jeg har aldri sett så mange mennesker samlet, 1 million sies det å ha vært på nedtellingen til 2013. Det var gøy! Og komplett kaos etterpå da ca 100 000 av dem skulle kjøre hjem på mopeden sin.

Jeg anbefaler absolutt en tur til Ho Chi Minh City om du skal til Vietnam, 3-4 dager er det du trenger for å se byen, men du kan fint henge der lenger. Turen min denne gangen gikk hovedsaklig til Kambodsja, som jeg har blogget om her.

søndagstur med familien

søndagstur med familien

trening i friluft

trening i friluft

Mekong Delta

Mekong Delta

bred last

bred last

Vietnam hat fashion

Vietnam hat fashion

One response to “Fusion i Ho Chi Minh City, Vietnam

  1. Tilbaketråkk: Norske turister, studenter og reisende i Vietnam | Vietnamkrigen

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
