Reise alene?

One travels more usefully when alone, because he reflects more. 
Thomas Jefferson

Jeg reiser noen ganger alene på ferie. Og jeg liker det. Jeg kjenner mange som egentlig har lyst, men synes det er skummelt og derfor aldri reiser alene. Så jeg har samlet mine beste jeg-reiser-alene-tips til dere. Og til dere som gjør det, men bare vil ha flere tips.

Jeg reiser alene, ikke fordi jeg må (bortsett fra noen ganger i jobbsammenheng), ikke fordi jeg ikke finner noen å reise med, men fordi jeg har lyst. Jeg liker å kunne gjøre akkurat det jeg selv vil. Jeg liker også å reise sammen med noen, det handler absolutt ikke om det. Men for meg er reisemålet, reisen i seg selv viktigst. Det bestemmer jeg først, så finner jeg ut om det passer å reise sammen med noen.

Her er tipslisten min:


Reis til et sted der det skjer noe eller ha en annen plan for reisen

Det er kjedelig å være alene et sted der det ikke skjer noe, du bør reise til steder der det er et visst grunnlag for enten å treffe  folk, se og oppdage mye eller der du skal noe annet. Jeg har vært alene i New York, det er helt perfekt, du kan ikke kjede deg i New York. Jeg har vært alene i Goa, India. Der skjedde det veldig lite, men jeg hadde en plan om å konsentrere meg om yoga og mange gode bøker til stranden. Det var også veldig fint.


Tenk gjennom hvor lenge du synes det er ok å være alene

For meg er det en grense for hvor lenge jeg synes det er ok å være alene på ferie. Den er på ca en uke. Da er jeg lei, vil være sammen med folk jeg kjenner, også om det er mange å være sammen med der jeg er faktisk. Når jeg er på jobbreise prøver jeg å ta en dag ekstra. Greit å få litt utav at man har en jobb med mye reising. Men jeg tar sjelden mer enn en dag eller to, nok til å ta inn stedet jeg er på, nok til å føle at jeg fikk med meg litt mer enn innsiden på et hotelrom.


Få deg en hobby

Med det mener jeg ikke at du skal begynne med salsa for å gå ut og danse i fremmede land (selv om jeg faktisk med stort hell har gjort akkurat det og hatt det kjempegøy ute alene). Jeg mener mer at det er veldig ok å ha noe å konsentrere seg om der du er. Som å ha et fotoprosjekt som jeg ofte har. Jeg føler meg liksom ikke alene når jeg er ute med kameraet. Eller skrive reisedagbok eller blogg, eller finne enkelte ting du vil se (som alle vintagebutikkene i New York, alle de beste kaffestedene i London eller alle de særeste museene i Berlin). Lær deg mer av språket til landet du er i, det gir også fordeler når du vil bli kjent med folk.

Jeg anbefaler blogging. Da jeg startet på denne bloggposten satt jeg på Heathrow, London (hadde vært på jobbreise  Brighton og en ekstra dag der alene). Flyet mitt var forsinka, jeg var lei av boka mi og ville helst hjem. Så begynte jeg å tenke på denne bloggposten og der hadde jeg plutselig noe annet å bruke tiden min på. Vil du ikke ha en full blog, anbefaler jeg Tumblr. Enkel sak å opprette, perfekt for å dele reiseinntrykk enten det er med ord eller bilder.


Bøker, bøker bøker

Kjipt for deg om du ikke liker å lese, når du reiser alene må du nesten ha noe å gjøre når du sitter på kafeen, eller parken eller ved middagen eller alene på rommet om kvelden. Det er definitivt flere av stundene der du har behov for en bok enn når du reiser sammen med noen. Og les gjerne om landet du er i. Ikke bare reiseguider (selv elsker jeg dem), men andre bøker om kulturen der du er. Nomaden i Oslo er perfekt for dette. Jeg anbefaler blant annet bøkene til Torbjørn Færøvik om du skal til Kina, India og Manhatten av Torgrim Eggen om du skal til New Yor eller Dublin av Frode Grytten om du skal til Dublin. Ikke bare har du noe å lese på, men du får nyttig informasjon og gode ideer om landet du er i/skal til.

Og til det med reisguider, jeg liker dem på iPad og slikt også altså, men akkurat her er den digitale meg plutselig glad i papirbøker. Når jeg reiser alene finner jeg meg en deilig kafe om morgenen, et sted der jeg kan sitte en stund med kaffe og reiseguiden min og lage fine planer for dagen. Det er blant de fineste stundene jeg har når jeg reiser.


Finn sosiale steder

Det krever faktisk litt trening, men skal du ut og spise eller bare ta deg en øl bør du se etter sosiale steder. Steder der det er mye folk, litt liv, musikk. Der det ser behagelig ut å kunne sitte for seg selv med en bok eller det ser lett ut å komme i snakk med noen. Kveldene er kjipest når du reiser alene, og er du jente er det kanskje begrenset hvor du kan dra også, med tanke på trygghet. Da er det viktig  finne slike steder, som gir et sosialt inntrykk. Å sitte på en fin, stiv restaurant funker dårlig.

Men apropo at det er kjipt å spise alene. Alt kan endres om du bare har den riktige innstillingen. Monica lot matnerden i seg vinne over frykten og hadde flotte opplevelser med å spise alene på fine restauranter i London.

Et annet tips her er å bo på hostel. Det er kanskje ikke like aktuelt for alle og selv er jeg ferdig med den perioden nå. Men det finnes ikke bedre steder for å bli lett kjent med nye folk.


Reis på gruppetur

Dette rådet ville jeg ikke gitt for 4 måneder siden, men etter turen til Peru med Gadventures har jeg ombestemt meg. Jeg var særdeles skeptisk til å reise i gruppe, jeg liker liksom å lage min egen greie, ikke gå i flokk og følge. Men slike turer som med Gadventures er ikke som chartertur til syden. Ja, du må forholde deg til en gruppe og en gruppeleder, men du kan ofte gjøre ting på egenhånd også og det er faktisk litt deilig å slippe å tenke så mye selv. Du bare vet at opplevelsene kommer dag etter dag. Og det er nok av folk å henge med uten å måtte anstrenge seg.

Men her må du velge hvem du reiser med bevisst. Du må vite hvilken type tur du vil på og hvilken alder de fleste er på som reiser med den turoperatøren. Mange av de norske har høy snittalder på gruppene sine, for høy for meg og jeg har aldri vurdert dem.  Men Gadventures har en snittalder på et sted i 30-årene og da funker det fint.


Travel and get lost

Dette gjelder uansett, ikke bare når du reiser alene. Kast kartet og gå en vei du ikke ville gått, du ville garantert se ting du ikke hadde forventet. For meg sørger en dårlig retningssans gjerne for at det skjer uansett:) Bruk sunn fornuft selvsagt, vit hvilke områder du ikke bør gå i.


Bruk sunn fornuft

Du er litt mer sårbar alene og kanskje spesielt om du er jente. Her sverger jeg til trygg fornuft. Det samme som gjelder hjemme. Du går ikke i områder som du vet er utrygge (dette er som regel lett å finne ut av) alene (eller sammen med noen for den saks skyld), du dropper de mørke bakgatene og du holder deg edru nok eller tar en taxi hjem/til hotellet. Store byer er ofte best, New York er så folksom hele døgnet at jeg aldri følte meg utrygg alene. Strendene i Goa var faktisk mer skumle etter mørkets frambrudd.


Gjør det du vil!

Grunnen til at du bør reise alene, du kan gjøre akkurat som du vil og jeg lover deg at du kommer til å gjøre ting du ikke ville gjort om du reiste med andre. Det er noe med mulighetene, det at du ikke må ta valg sammen med noen som fører deg i andre retninger. Som gir deg mer på sin måte.

Har du andre tips, legg gjerne igjen i kommentarfeltet.  Reis, gå deg litt vill, lær deg å trives i eget selskap, vær sosial og skaff deg en god bok. Da er det å reise alene mer enn bare fint.

One response to “Reise alene?

  1. Ja takk! Jeg reiste på en alenetur for første gang i sommer da jeg dro på en toukers tur til Sør-England. Jeg har vært samboer i 7 år og deretter gift i 4 med samme mann, og ferier har derfor oftest vært en fellesgreie, og om ike det har jeg reist på jenteturer. Jeg har hatt en dag i ny og ne alene på tur etter en jobbreise, men det er jo ikke det samme.

    Jeg vet ikke om jeg hadde gjort det om min mann hadde planlagt å dra på en 4 ukers tur til USA med sin lillebror. Da måtte jo jeg finne på noe annet med min ferie. Jeg hadde flere venninner som tilbød seg å ta ferie med meg, men jeg fant ut at jeg ville ta ferie alene for en gangs skyld. Noe av grunnen var som du sier helt til slutt – at jeg kunne gjøre akkurat hva jeg ville. Dette var noe av grunnen til at tiren gikk til sør i England. Her var det masse jeg ville se, av borger og små engelske byer. Jeg var litt usikker på hvem som faktisk ville sette like mye pris på det som meg.

    Jeg blogget en del om turen, tok mye bilder, tok flere små joggeturer, hadde med flere bøker, og var på telefonen med mannen nesten hver kveld.

    Det har gitt blod på tann og jeg må innrømme at aleneturer har sine fordeler og sjarm, også (eller kanskje apesielt?) når man som oftest nesten aldri er alene.

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
