Verdensmester i å endre treningsform

Det er meg det. Ikke fordi jeg liker så veldig godt å bytte hele tiden, mest fordi jeg må. I dag er en slik dag der «alle» jeg kjenner skal løpe langt i Oslo sentrum. Det skulle jeg gjerne gjort også, jeg liker å løpe. Men knærne mine sier stopp etter 4 km, da blir det liksom litt kjedelig.

For jeg er en av de som nesten alltid har en eller annen skade som påvirker treningen min. Det meste skjer i knærne som har senskader etter jeg fikk leddgikt i tenårene og fortsatt har en liten betennelse. Sannsyligvis stammer diverse tidvise ryggproblemer også fra perioder med feilbelastning pga. hovne knær osv.

Så alt henger litt sammen med alt og konklusjonen er at jeg må lytte til kroppen min ellers skjærer det seg. For det er ikke det at jeg ikke tåler smerter. Jeg kan godt løpe med smerter i knærne jeg, men det er ikke spesielt bra for kroppen min, løpestilen blir ikke akkurat riktig når man halter. Så når jeg har perioder med store kneproblemer, sykler jeg. Når jeg ikke kan trene styrke pga. en skade i ryggen, gjør jeg yoga osv.

Og jeg er ikke sånn veldig lei meg og frustrert altså, men litt blir det jo. I fjor løste jeg joggekoden og var veldig fornøyd med det. Det gikk ca 2 måneder, så sa knærne mine stopp. Og så videre – dere har skjønt greia nå. Det betyr at jeg ikke kan planlegge å løpe et løp eller delta i andre konkurranser. Eller dvs. jeg kan jo det. Men jeg hater å bli skuffet og måtte bryte, derfor har jeg lagt meg på et nivå der jeg er klar over at jeg må bytte treningsformer innimellom og jeg liker å trene for treningsens skyld og trenger ikke ha mål for treningen utover at jeg vil holde meg i form.

Og til de som måtte lure – jeg går til fysioterapeut som er dyktig og får hjelp til å fikse det som kan fikses. Og jeg har lært ganske så mye om trening opp gjennom årene, så jeg vet hva jeg snakker om. Og det er ikke bare å spise mer laks så blir knærne bedre (siste der var råd fra PT på Sats…).

Det hjelper at jeg liker å trene. Jeg er glad for at jeg har kommet dit at jeg ikke må ha et løp eller annen konkurranse som motivasjon. Og variasjon i treningen er jo bare bra. Jeg tror flere hadde blitt fornøyd med egen trening om de senket ambisjonene litt. Jeg synes det er viktig at treningen og formen er et mål i seg selv. Men misforstå meg rett, det er kjempebra at mange virkelig motiveres av å skulle delta i et løp eller sykkeritt. Og dere er kjempeheldige som kan det. Jeg tror likevel flere har godt av å trene for treningens skyld og ikke minst variere treningsform mer.

Jeg tror mange skader blir langvarige fordi man tviholder på en treningsform som ikke er bra for den skaden. For meg er det viktigste å alltid kunne trene, derfor har jeg lært meg en drøss ulike treningsformer, jeg har alltid et annet alternativ jeg liker om jeg må bytte. Og kroppen min har det mye bedre på den måten.

2 responses to “Verdensmester i å endre treningsform

  1. Skjønner godt hva du mener :) Jeg skulle ha deltatt på halvmaratonet i dag. Har startnr og allting men når knærne sa stopp for tre uker siden fant jeg ut det var lurt å stoppe så det ikke skulle bli verre og heller se det an neste år. Det ble liksom ikke verdt å betale togbillett til Oslo, med en form som ikke er på topp og pine seg gjennom distansen når målet var å slå tiden fra i fjor.

    • Sesilie Halland

      Kjipt, men sånn er det iblant. Viktig å ikke bli deppa og slutte å trene, men heller finne alternative treningsformer da. Og sjekk ut knærne dine, noen ganger er det jo fiksbart. Lykke til!

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
