Det finnes nesten bare godværsdager

Nå tror du sikkert at dette innlegget skal handle om at det finnes bra og ikke så bra dager i livet og slikt. Men det skal faktisk handle om været. Og kanskje litt om livet da.

Jeg sitter på en restaurant i Brighton, spiser en nydelig lunsj. Er her i forbindelse med en konferanse. Det er 7. September og sola skinner, blir nesten litt solbrent, det er over 20 varmegrader. Og det slår meg – jeg er da alltid utrolig heldig med været.

Vel, ikke alltid. Men jeg er faktisk ikke helt med når alle snakker om de siste to sommerne som har hatt så dårlig vær, har regnet bort. Jeg har nesten bare hatt fint vær jeg. Og da snakker jeg fortsatt om været, ikke som en metafor for livet. I sommer opplevde jeg ca 3 feriedager med regn og kanskje 4-5 i fjor sommer. Og jeg hadde ferie hele juli begge årene.

Så jeg begynner å tenke over hvorfor jeg har vært så heldig. Og det slår meg at det kanskje er fordi jeg ikke bryr meg så fælt om hvilket vær det egentlig er. Jeg styrer ikke livet mitt etter yr.no (anbefaler svigerinne og kollega Monas bloggpost). Og det er ikke fordi jeg liker regnværsdager bedre enn soldager. Absolutt ikke, jeg vil helst ha sol, sol, sol!

Det er kanskje mer fordi jeg ikke planlegger ferien min etter hvilket vær jeg tror det er i Norge på det tidspunktet. Og det begynner jo også å bli litt naivt å tro at juli blir 30 solfylte dager. I år reiste jeg til Peru i juli. Det er vinter I Peru i juli og det betyr kaldt, men tørt. I Norge vil vi ha det varmt og vi drar til slike steder når det er sommer der og vinter hjemme. Ja, da er det varmt, men vått. Juli derimot var fint. Det var kaldt om kvelden, noen ganger veldig kaldt. Men om dagen opplevde vi ikke en sky på himmelen på to uker og sol, sol, sol!

Og så hadde jeg litt flaks, tilbragte 4 dager på Sunnmøre med nesten bare sol. I fjor sommer hadde jeg same type flaks, sol i Oslo da jeg var der (dårlig vær de dagene jeg skrudde møbler i den nye leiligheten) og flere dager med sol på Urke da jeg var der.

Poenget mitt er at ikke noe var planlagt etter været, jeg drar dit jeg vil når jeg vil og da er jeg også forberedt på all slags vær. Det same gjelder når jeg er hjemme i Oslo. Jeg sjekker yr, ja for jeg sjekker jo, jeg lever bare ikke etter det. Ser at det skal være sol i morgen og tenker fint,  da kan jeg jo dra på sykkeltur. Men jeg har samtidig plan B i hodet; serier på tv og bilderedigering, om yr tar feil. Dermed blir jeg ikke så skuffet. Og jeg tror det er det dette været egentlig handler om. Vi må slutte å lage så store forventninger og styre etter dem. Da er det så kort vei til skuffelse. Akkurat det gjelder forresten det meste, ikke bare været.

For det finnes nesten bare godværsdager, om man ser på ting med et litt mer positivt syn. Og har en plan B som er ganske fin den også.

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
