Dame som jobber med teknologi eller jentenerd?

På Ignite New York hørte jeg et innlegg om hvordan man kan få flere damer til å jobbe med teknologi. Løsningen, ifølge Caroline Drucker, er at vi må slutte å kalle oss selv jenter, det å være jente sier noe om at vi er umodne og ikke voksne. Vi undervurderer oss selv. Og hun har et poeng. Se innlegget under og du skjønner hva jeg mener.

Arrangementer som Girl Geek Dinner er strålende, med høyt faglig nivå og mange dyktige DAMER, ikke jentenerder. Men mange av oss har lett for å undervurdere oss selv foran menn i bransjen og de undervurderer oss som et resultat. Hva vi kaller oss har faktisk noe å si. Men så er det på en måte litt morsomt å være en girl geek, og det har kanskje noe med alder å gjøre. Jeg føler meg raskt litt eldre når jeg kaller meg selv dame. Men  jeg er da det.

Jeg er enig med Drucker, ikke i at det er løsningen alene på å få flere kvinner inn i bransjen. Men i det som jeg mener er essensen, kvinner må slutte å undervurdere seg selv fordi de er i en mannsdominert bransje. Vi må stå for det vi er, både som dame og som  teknologiengasjert og dyktig på det. Og da blir det flere av oss. Der jeg jobber er vi ca 50% kvinner og jeg tror at nettopp derfor er det ingen som vurderer oss forskjellig. Kjønn har ikke noe å si. Vi kan faget vårt og respekterer hverandre for nettopp det.

Så ja, vi bør kalle oss selv damer som jobber med teknologi, ikke jentenerder. Men aller viktigst, vi må vise hva vi kan heller enn å snakke om at vi blir nedvurdert eller forskjellsbehandlet.

 

One response to “Dame som jobber med teknologi eller jentenerd?

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
