Tips for tid og overskudd til trening

Det er enkelt å finne gode unnskyldninger for ikke å trene og det er enkelt å gjøre det å trene til et tiltak. Dårlig tid, lite overskudd, langt til treningssenter og mange andre unnskyldninger. Jeg er opptatt av å finne løsninger slik at jeg ikke kan bruke unnskyldninger som det. Fordi det er viktig for meg å trene.

Her er mine beste tips:

1. Tren hjemme
Det er mye du kan trene på stuegulvet. Jeg trener foreksempel yoga, pilates og styrke med egen kroppsvekt. Styrke med vekter er også lett. Enten ved å kjøpe seg noen manualer eller bruke naturlig motstand som bøker i en plastpose e.l. Den gode gamle treningsDVDen anbefaler jeg gjerne. Pinlig å trene foran familien eller kjæresten?  Finn et eget rom, kjellerstua e.l. Jeg trener hjemme de dagene jeg ikke orker å dra til treningssenteret.

2. Tren i nærmiljøet
Samme prinsipp, alternativ når treningssenteret ligger langt unna eller du ikke går på et treningssenter. Jogging, sykling, gåturer, intervall-løping, ski om vinteren. Mulighetene er mange om du bor nært et område med turmuligheter. Heldige meg bor like ved Østensjøvannet og bruker det flere ganger i uken. Bor du i bykjernen er det litt annerledes. Men jogging går ofte fint uansett. Trappeløp eller bakkeløp (intervaller) anbefaler jeg også. En liten bakke eller en trapp finnes omtrent overalt.

3. Velg treningssenter nær jobb eller hjemme
Ikke mulig for alle, men om det er – gjør det. Har utrolig mye å si for hvor stort tiltak det er å trene.

4. Tren på flere tidspunkter i løpet av dagen
Har du ikke gjort det enda, bør du lære deg å trene om morgenen. Utrolig deilig start på dagen, men ikke minst veldig praktisk å ha flere tidspunkter enn bare om kvelden eller etter jobb å forholde seg til. Jeg trener mest rett etter jobb, men vil ikke at det skal gå på bekostning av andre ting. Så om jeg har en venninneavtale eller må jobbe overtid tar jeg gjerne treningsøkta om morgenen den dagen.

5. Sykle eller gå til jobben
Sier seg selv, gjør transportetappen om til en liten treningsøkt. Evt. en fin gåtur for å brenne noen kalorier om avstanden ikke er så lang.

6. Gå tur
Hvis målet ditt med treningen hovedsaklig er å gå ned i vekt er det daglige aktivitetsnivået viktig. Etter 2-3 dager med tøffe treningsøkter er beina kanskje litt slitne. Da er det veldig fint å ta en gåtur på rundt en times tid neste dag. Du brenner kalorier da også.

7. Tren variert
Om det eneste du trener er løping på mølla, vekter i sal eller sykkel innendørs, begrenser du mulighetene . La styrke med kroppsvekt være et alternativt til styrke med vekter, løp utendørs i utesesongen, gå på ski om vinteren, lær deg yoga for fleksibilitet. Å trene variert er bra for effekten og du får flere alternativer som gjør begrensningene mindre.

Poenget er altså  finne flest mulig grunner til å ikke ha en unnskyldning. Å trene variert er en forutsetning og bra uansett. Har du andre forslag, kom gjerne med dem i kommentarfeltet.

2 responses to “Tips for tid og overskudd til trening

  1. Det som har funket utmerket for meg er å sette meg et konkret mål. Har (i et anfall av overmot) meldt meg på mila under Midnight Sun Marathon her i Tromsø i slutten av juni. Har aldri løpt ei mil før! Men med å ha et mål jobber jeg målrettet mot det. Sluntrer ikke unna. For jeg vil for alt i verden unngå å gå på en gigantsmell i konkurranse (eller konkurranse og konkurranse, løper på tid, men ikke i konkurranseklassen). Før jeg meldte meg på mila var maks lengde jeg har løpt 5-6 km. Her om dagen løp jeg 8 km! Og det på god tid, etter min målestokk i alle fall. Nå satser jeg på å klare mila på timen! Så, å jobbe mot et konkret mål og gjerne sammen med andre funker, i alle fall for meg.

    Ellers er jeg enig i mye av det du skriver. Det med å bruke nærmiljøet for eksempel. Da begynner liksom treningsøkten i det du går ut døra. Perfekt! Og så varierer jeg med trening jeg syns er artig på treningssenter. :-)

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
