♥ Ashtanga yoga

Jeg har vært hekta etter jeg prøvde det i India og har faktisk trent Ashtanga yoga minst 3 ganger i uka siden jeg kom hjem.

Ashtanga er en fysisk yogaform med mye flow og stillinger som blant annet trener kjernemuskulaturen bra. Man får virkelig en helt ok treningsøkt. Annen styrke og kondisjon bør trenes i tillegg. Men Ashtanga er bra for kroppen min på mange måter.

Denne videoen er ikke Ashtanga yoga spesifikt, men den viser at yoga er så mye mer enn å sitte lenge i stillinger. Det er styrke, kroppskontroll og VAKKERT.

Jeg trener mest selv hjemme, har kjøpt meg et par bøker og studerer yogaformen inngående. Og går iblant på noen timer på Sats. De har faktisk ganske bra Ashtangatime på Sats Nasjonalteateret. Planen er å gå på et Ashtanga senter i tillegg. Mysore praksis (egenpraksis) med veileder til stede er nok min greie. Liker godt å bare trene selv. Men trenger helt klart justeringer innimellom.

Wikipedia gir en ganske grei forklaring på Ashtanga om du vil lese mer.

Min favorittposisjon (eller asana som det heter) er faktisk hodestående – Sirsasana. Tror det er fordi den gir så bra mestringsfølelse. Og er ikke så vanskelig som man skulle tro. Etter ca en måned klarer jeg nå å gå opp og ned + stå en stund uten veggen som støtte. Lyst til å prøve? Her ser du hvordan.

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
