HOT tips til alle foredragsholdere

Det er banalt, men likevel så lett å gå i fella. Det viktigste tipset jeg kan gi foredragsholdere er: Ikke start foredraget ditt med å si eeh. Og ikke påstå at du ikke gjør det, for de aller fleste er ikke klar over at de gjør det. Selv proffene går i fella iblant.

Som en naturlig del av jobben min ser jeg mange foredrag. Og jeg vil påstå at ca 7 av 10 foredrag eller presentasjoner jeg hører begynner med nettopp eeh.

Det gir rett og slett et elendig førsteinntrykk, det første du faktisk sier på scena er at du er usikker og det er jeg ganske sikker på at du ikke ønsker å si. De aller fleste drar på med eeh jevnlig gjennom foredraget også. Det er nesten like ille. Men skal du fikse på det begynn iallfall med starten.

Hvordan fikse på det da?

De fleste som holder foredrag har nok vært på presentasjonsteknikk-kurs. Jeg har også fått med meg et par av disse. De gjør deg ofte oppmerksom på akkurat dette med eeh, men sier sjelden hva som er løsningen. Jeg har holdt mye foredrag og sa mye eeh, og sier sikkert fortsatt mye eeh. Det eneste jeg har erfart at funker er å være bevisst på å ikke si det.

Noen tips.

  • før du begynner foredraget, tenk over hvordan du skal starte og vær bevisst på at det første som kommer ut ikke er eeh
  • underveis, hver gang du kjenner at eeh er på vei, bit det i deg
  • øv deg på å kjenne når eeh er på vei, det er faktisk mulig å kjenne det
  • eeh kommer ofte når du må ta en pause for å tenke på hva du skal si videre. Lag deg en regel for deg selv om hvordan du skal løse disse pausene. Ta en dyp pust inne i deg heller enn å la eeh komme ut. Du ser uansett mye mer sikker ut når du er helt stille i pausen enn når det kommer tenkelyder. Benytt gjerne pausen til å drikke vann, det utstråler også at du er sikker og du trenger vann underveis

Kanskje er du helt uenig med meg, kanskje legger du ikke merke til dette en gang. Men mange gjør det og ønsker du å framstå som sikker vil jeg anbefale å tenke over det. Er det andre ting du mener er verre eller like ille, har du egne gode tips? Legg gjerne igjen din mening i kommentarfeltet.

16 responses to “HOT tips til alle foredragsholdere

  1. jeg har en tendens til å si «holdt på å si». Det kommer spesielt om jeg tenker. Tankepause-ord. Kommer oftest når jeg trenger å – holdt på å si – stable argumentasjonen riktig, og disse tankepausene må til for å få med seg alt på veien.

    men – eeh – det kommer vel oftest når en er litt dårlig forberedt.

    • Hei, «holdt på å si» og lignende er også lett å si. Ja, det er gjerne fordi folk er dårlig forberedet man sier eeh eller bruker andre pauseord. Eller iallfall gir det inntrykk av at man er dårlig forberedt.

      Men jeg hører flere ganger selv de proffeste foredragsholdere si eeh og andre tankepause-ord. Det er helt naturlig å måtte tenke over hva man skal si i neste setning. Men det er viktig å kunne løse dette uten å putte inn ord/utrykk som tyder på usikkerhet. Pauser uten lyder/ord er bra. Hold kjeft når du tenker er faktisk en god regel:)

  2. Geir Hagberg

    Min erfaring er at det viktigste for en foredragsholder er å være trygg i seg selv. Er du trygg på hvem du er (i motsetning til å lære deg knep for å virke trygg) og vet at du er mer enn god nok akkurat som du er, så starter du heller ikke med eeh. Og helt stille pauser er ikke farlig. Tvert om tillater de deg å fokusere på pusten i noen sekunder og kjenne at du er til stede her og nå. Det skaper trygghet i deg selv og hos ditt publikum.
    Tips: Lær deg mindfulnes
    Lykke til med alle foredrag.

  3. Og så er det viktig å være obs på at en tiden for deg som snakker faktisk oppleves mye raskere enn tiden for publikum. Der to sekunders stillhet føles som en evighet for deg, er det bare en deilig pause for publikum som får en liten sjans til å reflektere. Tror aldri jeg har opplevd at en foredragsholder har vært stille så lenge at det er blitt pinlig. Det er lett å øve på også, les et avsnitt tekst for noen (eller speilet), og legg inn en fire-sekunders pause i teksten – det er nesten umulig til å begynne med, de færreste klarer å være stille mer enn 2 sek. Mestrer man det, er det lettere å kutte ut eh’en også.

    Så ja, enig – bit i deg eh’et og vær heller stille noen sekunder, gi deg selv tid til å tenke:)

  4. Bra tips, det skal jeg ta med meg. Og så kan det være lurt å huske på at pauser virker mye lengre for deg, enn for de som hører på. Pauser er fint, fordi da får man tid til å fordøye det som har blitt sagt, og ta notater.

    Jeg hørte nylig en som presterte å si «i forhold til» 5 ganger i samme setning. Som kjent betyr det «sammenlignet med», men det er ikke slik folk bruker det.

    Og ikke ha tettpakket med tekst på en PowerPoint, det er det ingen som får med seg uansett. Det verste er uansett de som leser opp ordrett all teksten!

  5. Enig, godt tips. Men det aller mest irriterende er de som pakker presentasjonene sine fulle av tekst og leser ordrett det som står der. Dette er så vanlig at jeg blir positivt overraska når noen ikke gjør det.

    • Ja, dessverre veldig vanlig det også. Her anbefaler jeg å prøve å holde foredrag uten slides eller bruke ppt til bilder og ikke tekst. Hvis det er mye tekst der har både foredragsholderen og publikum en tendens til å lese alt selv om det egentlig ikke er meningen.

      Jeg har mange kolleger som er veldig flinke til å bruke gode illustrerende bilder istedenfor tekst. Det er en fryd å se på. Det krever nok at du må være mer forberedt, men det bør strengt tatt de fleste være likevel:)

  6. I plead guilty as charged. Irriterer meg over andre som sier «ehh», men sier det sikkert selv. Problemet er jo at man ikke legger merke til at man sier det selv!

    En annen ting; Forbløffende mange har ikke sin egen fjernkontroll til powerpoint-viseren. Jeg har sett sjefer for milliardkonsern knote med trådløs mus i stedet for å ha en sånn snedden liten logitech fjernkontroll. Ikke forvent at arrangør stiller med det. Ha din egen i laptop-veska!

  7. Eeeh…høres ikke bra ut, nei.

    Jeg fikk akkurat tilsendt opptak av et foredrag jeg holdt for 1,5 år siden og kjente meg, hjelpes meg, bittelitttegranne truffet. Heldigvis unngikk jeg å starte med eehh…men jeg ser at bruker småord når jeg skal tenke. Det er utrolig effektivt å se seg selv på opptak!

    Heldigvis har jeg sett opptak av meg selv fra foredrag i høst og det var det få ehh…ord. Jeg stopper også opp, tar pauser, snakker «med» og ikke «til» og beveger meg på en helt annen måte enn tidligere. Det er en god trøst at en gammel krok kan lære. Hurra!

    I forhold til ppt, eller keynotes, som jeg bruker, er jeg helt enig. Jeg bruker aldri mer enn to ord på en slide. Helst bare bilder. Helst noe som ikke bare sklir forbi hjernen uten at de setter en spiss på det jeg snakker om, helst en liten twist, en liten overraskelse, gjerne noe som «slår litt».

    Eget engasjement er det aller viktigste. Jeg tror vi mennesker også vekkes mer av bilder enn av tekst. Er det ikke nettopp det vi ønsker? Vekke? Engasjere? Få tilhørene til å endre hva de tenkte før du begynte å snakke?

    Det er alltid lurt å ha egen fjernkontroll! Når du bruker mac, kan du jo også bare bruke en keynoteremoteapp på iPhonen. Glimrandes!

    Og til slutt: Selv om det er knallgøy å holde foredrag: Hvor mange tenker grundig igjennom at de faktisk ikke holder foredrag for seg selv, men for den som skal lytte? Hvor mye bedre hadde ikke et foredrag blitt om det hadde vært første og siste tanke?

    Ganske. Mye. Bedre.

  8. Ehhh…et lite tips for den som vil holde presentasjoner uten slides er boka The Naked Presenter av Garr Reynolds

    http://amzn.to/yayd2C

    Jeg plukket et tips eller to fra ham etter som jeg holdt flere foredrag. Han har også skrevet en Zen-bok over samme tema.

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
