Alt som tar mindre enn 2 minutter

“Når en oppgave ikke tar lenger enn to minutter å gjøre skal du utføre den med en gang.” 

Jeg fikk først kjennskap til denne «regelen» for å oppnå struktur og effektivitet i et introkurs til GTD Getting Things Done. GTD i seg selv ble for omfattende og kanskje ikke nødvendig for meg, men akkurat denne 2-minutters regelen har jeg tatt med meg.

Jeg har også nylig lest boka «The Happiness Project» av Gretchen Rubin. Tittelen høres ut som en typisk selvhjelpsbok, men den er ikke helt det. Rubin har gått vitenskaplig til verks for å finne ut hvilke faktorer som gir deg mer lykke og jobbet seg gjennom de ulike faktorene. En grunnleggende faktor er å få mer energi og for mange handler det om å ha gode systemer hjemme og på jobb, slik at husarbeid og andre ting ikke blir enorme energitappende oppgaver i hverdagen.

Rubin implementerte 1 minutts regelen (ikke 2 her altså, men det er ikke poenget) på husarbeid hjemme. Og når man tenker gjennom det, er det veldig mye man kan rekke å gjøre på ett (eller to) minutter. Jeg flyttet inn i ny leilighet nylig og bestemte meg for der å ha det mer ryddig rundt meg til enhver tid. Og jeg praktiserer 2 minutts regelen i stor grad. Det handler om å sette ting i oppvaskmaskina med en gang, plukke opp klærne, vaske panna osv. Og det funker, jeg har det mer ryddig og er da også mer fornøyd.

Om det tar ett eller to minutt er ikke viktig, ofte får jeg gjort mye mer når jeg først har startet. Regelen er bare tankegodset som får deg til å faktisk gjøre det istedetfor å utsette.

I GTD metodikken brukes 2 minutts regelen eksempelvis i prosessering av oppgaver i e-post eller andre oppgaver. Tar det mindre enn to minutter å svare på en e-post, så skal man gjøre det med en gang.

Om du ikke har forsøkt anbefaler jeg virkelig å prøve dette, både på jobb og hjemme. Det er så enkelt, men likevel uhyre effektivt. Jeg anbefaler også bloggen The Happiness Project som er både inspirerende og gir gode tips på mange nivå.

 

 

4 responses to “Alt som tar mindre enn 2 minutter

  1. Hei Sesilie,
    Du er inne på noe viktig i denne posten; hvordan punktere intern motstand mot å starte på oppgaver. Ofte har oppgaver, store og små, en tendens til å vokse seg store og ulystbetonte. Det å brekke de opp i mindre biter som du faktisk kan klare å gjøre er litt «magisk». «Ta husvasken» er mye mer skremmende enn: «Tørke støv i stua». Vi mennesker elsker å lykkes og ved å lage oppgaver du faktisk gjennomfører vil gi deg en følelse av vellykkethet. Hvem vil ikke føle seg vellykket? :)

    « Nothing is particularly hard if you divide it into small jobs. »
    Henry Ford

    • Takk for veldig bra kommentar Morten. For mange er det akkurat det som er aberet, ikke at man ikke er organiserte eller ikke har tid eller energi. Men den indre motstanden og at det virker uoverkommelig. Jeg har veldig sterk tro på at det å dele ting inn i mindre oppgaver er starten på en endring i så tilfelle.

      All endring starter med det første steget og man vil sjelden kunne gjøre noe maksimalt hvis man gjør alt på en gang. Denne måten å tenke på kan brukes på alt fra det å ta oppvasken til større organisasjonsendringer.

      «One may walk over the highest mountain one step at a time.»
      -John Wanamaker

  2. Takk for godt innlegg og til Morten for god kommentar!

    To-minutters regelen er god, men den kan faktisk misbrukes. Overraskende mange har plukket opp akkurat denne regelen og bruker den delvis. Det jeg opplever som misbruk av regelen er
    – at alt som tar lengre tid enn 2 minutter blir offer for uhenstikmessig utsettelsesatferd
    – at «alt som tar kortere tid enn 2 minutter skal få lov til å avbryte meg (les: innkommende e-post eller ulike notifications) uansett hva jeg driver med og ødelegge fokuset mitt».

    Det er et generelt problem at folk lar små og korte ting få høyere prioritet enn de litt lengre og mer komplekse tingene. Når det er sagt, så er jeg absolutt tilhenger av å gjøre ting med en gang i stedet for å la tanken på de uløste oppgavene få kverne i hodet.

    Morten har et kjempebra poeng i hvordan ulystbetonede prosjekt blir mer overkommelig når det stykkes opp i overkommelig enkeltoppgaver. For meg er det også nyttig å stille meg selv to nøkkelspørsmål, enten en oppgave tar mindre eller mer enn to minutter: – forsvinner oppgaven? – blir oppgaven lettere med tiden? Når svaret på begge spørsmål er «nei», blir også den indre motstand ofte effektivt punktert.

    • Godt poeng Jørn. Jeg tenker ofte det samme og har kommet fram til at 2-minutters regelen ofte ikke er like nyttig i jobbhverdagen som den er på typiske oppgaver i hjemmet. I jobbhverdagen er det viktig at man ikke lar seg selv distrahere av mindre oppgaver som kan gjøres istedet. Men når jeg først er inne i en epost-runde f.eks. synes jeg den kan være nyttig for å ta unna de enkleste e-postene.

      Jeg er stor tilhenger av å dele oppgaver opp i mindre og så legge den inn i oppgavelister eller verktøy du bruker for å organisere oppgaver. Da er det mer sannsynlig at de blir gjort fordi de er enklere å ta tak i. I tillegg kan det være lett å glemme små, men sentrale elementer i en altfor stor oppgave. Man må faktisk analysere oppgaven for å se hva den virkelig innebærer, først da vil man vite hvor krevende den faktisk er.

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
