Mine verktøy

Jeg er avhengig av en del verktøy for å organisere de oppgavene jeg har i jobben min, men også privat. Tenkte jeg skulle dele litt av mine favoritter.

Når jeg jobber med f.eks Webdagene, er det tilsammen hundrevis av detaljer som må på plass for at alt skal gå som planlagt. Gode verktøy er avgjørende for at det skal fungere. Vi brukte delvis prosjektverktøyet Basecamp til organisering av Webdagene. Men når vi nærmet oss og antallet detaljer ble flere, ble faktisk Google docs og e-post våre viktigste verktøy.

Med god Innbokskontroll fungerer e-post som den kanskje aller viktigste oppgavelisten. Det er til e-posten de fleste oppgavene kommer, alt fra detaljer fra sponsorene til endringer og matallergier fra deltagerne. E-posten er derfor et ekstremt viktig verktøy og er et enkeltstående verktøy når man har gode systemer i innboksen.

Jeg elsker Google docs! Underveis i et prosjekt bruker jeg alltid ulike docs for å organisere informasjon. Måten man kan dele docs og redigere i det samtidig gjør dette helt genialt. Jeg føler ofte at jeg ikke trenger noe mer.

Personlig bruker jeg også Remember the milk til å organisere de oppgavene som ikke ligger i innboksen min. Jeg har prøvd alle slags «to do»-systemer, og så langt er Remember the milk min favoritt. Jeg deler oppgaver inn i jobb og privat og bruker labels for å organisere dem i tillegg til at jeg alltid setter frist på en oppgave. Remember the milk fungere veldig bra både på min PC, iPad og Androidtelefon.

I tillegg har jeg blitt veldig glad i Dropbox. Det er kanskje ikke et verktøy, men det er iallfall et veldig godt virkemiddel. Under selve Webdagene lastet jeg alle de viktigste dokumentene opp i Dropbox og delte mappen med sentrale personer. Jeg brukte også iPaden der jeg hadde tilgang til Dropbox underveis. Den kunne jeg ha med meg hele tiden og trengte dermed ikke et eneste papir og kunne egentlig sitte hvor som helst. I tillegg hadde jeg da verktøyet jeg trengte for å følge med på Twitter, e-post osv. underveis.

Nå ble dette eksemplifisert ut fra et konkret event, Webdagene. Men etter erfaringen jeg gjorde meg der vet jeg at Google docs, Innbokskontroll, Remember the milk og Dropbox/nettbrett vil bli med meg som de aller viktigste verktøyene også fremover. Google docs har jeg blant annet brukt til å dele dokumenter jeg har jobbet med sammen med venninner og Remember the milk bruker jeg også til private oppgaver.

Har du noen favoritter du ønsker å dele eller tanker om mine verktøy?

11 responses to “Mine verktøy

  1. Remember the milk er glimrende, er mitt husk-på-verktøy privat, samt oppgaver jeg skal gjøre eks i NORILCO. Jeg veksler litt mellom å bruke google docs og office, fordi jeg ikke helt har funnet «ut av» google docs og ender med å redigere i office for så å laste de opp igjen på google.. litt tungvint ja. Dropbox har jeg ennå ikke forsøkt, kanskje fordi jeg har brukt google docs til det samme. Jeg gjør også enkel forsøk på innbokskontroll, men har ikke lykkes helt ennå.
    Et verktøy jeg bruker mye, særlig når jeg finner gode middagsoppskrifter osv på nettet, er Evernote. Det fungerer også veldig bra, da kan jeg hente frem oppskriften på den gamle bærbare som står på kjøkkenbenken, full av fettflekker og matsmuler :-)

    • Google docs er genialt først og fremst når du skal dele noe med andre. Bare det å jobbe med en tekst f.eks fungerer veldig bra. Istedetfor å sende en dokument fram og tilbake kan man jobbe med teksten samtidig i ett dokument.

      Dropbox er bra mest fordi det er i skyen og at det er enkelt å dele mapper med andre. Jeg bruker forresten også Evernote en del, blant annet til bilde av oppskrifter. Men der har jeg enda en del å gå på.

  2. Bjørnar kom meg i forkjøpet i forhold til Evernote. Som google docs er det cloud-basert. Fordelen med Evernote er at det er mye kjappere å bruke på smartphone enn å slå opp i google docs. Off-line muligheten (premium utgave) er også en grunn til å bruke Evernote. Jeg bruker Evernote til referanseinfo og kladd av ulike dokument. Ideelt til oppskrifter (iPad på kjøkkenbenken). Evernote har imidlertid fortsatt elendig delingsmulighet (kun i web-grensesnittet).

    Google docs er likevel flaggskipet, også i de prosjektarbeidene jeg er involvert i. For frivillige organisasjoner er det jo gull verdt. Delingsmuligheten og verjsonskontrollen er suveren. Bare en så enkel ting som en delt todo-liste der status på hver enkelt oppgave til enhver tid er oppdatert, er suverent. Når man er flere som jobber på et google docs kan det være praktisk at den enkelte velger en viss skriftfarge til sin skriving. Er det en rapport eller lignende som skal munne ut i et endelig dokument, skifter man bare all skriftfargen til svart til slutt.

    Flott å høre at innbokskontrollen fungerer Sesilie! Viktig å ha trygg innboks når du blir bombardert med oppgaver slik du nok ble før og under webdagene!

  3. Nyttig innlegg, Sesilie! Dropbox er genialt, og innboksen er en viktig gjøreliste. :) Tom innboks er herlig, men en sjeldenhet.

    Jeg vil bare foreslå et task management tool som har rocked my world! Jeg bruker det daglig, og er superfornøyd med det! http://www.6wunderkinder.com/wunderlist/

    • Takk for det Ramona. Hehe, ja helt tom innboks er en sjeldenhet, men så lenge man har kontroll på det som er der, føles det mye bedre uansett.

      Takk for tips om Wunderkinder, tok en kjapp kikk og det ser lovende ut ja. Skal sjekkes ut nærmere.

      • Null som i zip-zero er det uhyre sjelden også jeg har i innboksen. Komfortnivået mitt er under 20 – da har jeg kontroll på alle oppgavene. Som du skriver Sesilie – _kontroll_ er det vesentlige. Blir man for opphengt i å skulle ha null, kan det skape stress i seg selv.

    • Wunderliste virker spennende – spesielt i forhold til dette med deling. Klarer ikke ved første overfladiske kikk å se om man kan dele en oppgaveliste slik at den du deler med også kan fullføre oppgavene? «Vi har ti oppgaver her, fordelt på 3 personer. Velg hvilken oppgave du vil, men kryss av for når gjort.» Kan man ha slik funksjonell deling, eller innebærer deling kun at andre kan kikke på din liste?

  4. Prøvde Wunderkinder og umidelbart virket det mer anvendelig enn ‘the milk’. Bla fordi jeg kan ha gode versjoner på pad og telefon uten at det koster noe ekstra.

  5. Tester også ut Wunderlist nå. Liker den! Usikker i forhold til deling Jørn, men det er iallfall en cloud app delingssak som jeg skal sjekke ut. Uansett, wunderlist er mer oversiktlig, visuelt penere osv. enn Remember the milk. Tror jeg kommer til å bytte.

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
