Det lille ekstra, som ikke var så rent lite

Jeg er veldig opptatt av service og er ofte den som dropper en butikk helt om servicen er dårlig.  Jeg blir også skikkelig glad om servicen er bra og ikke minst ekstra bra. Det skal så lite til dette lille ekstra.

Her kommer en historie om det lille ekstra, som slett ikke var så lite. Jeg kjøpte forrige helg et produkt på epla.no, en butikk der de som ønsker kan opprette egen butikk for å selge ting som er håndlaget og unikt. Når man kjøper noe der kjøper man ikke fra Epla, men fra en enkeltperson. Det er enkeltpersonen som selger et produkt som står for serviceelementet, Epla kun for nettløsningen.

Etter kjøpet fikk jeg raskt en personlig e-post fra Annette som drev butikken jeg handlet fra. Og i går fikk jeg pakken i posten. Den kom i postkassa. Under finner du et bilde av deler av emballasjen, der hun selv hadde tegnet trær og skyer og skrevet navn og adresse med flott skrift. Nok i seg selv til å lyse opp en fredagskveld faktisk.

Når jeg åpnet emballasjen fant jeg dette.

Og inne i konvolutten var det et personlig kort.

Annette som driver butikken Simsalsa Bim, har virkelig gjort seg flid med pakken. Selvsagt kan man ikke forvente at store firmaer med hundrevis av leveranser hver dag, kan gjøre noe lignende. Men det er likevel så fint når det skjer og det finnes mange andre måter å gjøre det på. For meg hadde det lille ekstra her vært kun tegningen på emballasjen, men Annette tok det helt ut med innpakningen og kortet i tillegg. Jeg ble skikkelig glad faktisk.

Trenden er på vei i retningen mer personalisert service også på nettet og det digger jeg. Med mer e-handel, vil det personlige serviceelementet i form av en fysisk person forsvinne og slike gester som dette eller andre goder gjennom handelen må bli erstatningen. Nettbutikker har gratis frakt og åpen bytterett i tillegg til andre hyggelige ting.  Nettbutikkene som vil gjøre det best er de som gir noe ekstra. Det ekstra kan være i mange former. Denne formen var riktig for denne type produkt og butikk, men hadde ikke akkurat vært like naturlig om jeg kjøpte en telefonlader. Da hadde elementer som rask levering og gratis frakt kanskje vært det viktige.

Du er kanskje nysgjerrig på hva jeg kjøpet hos Annette. Jo, det var nemlig like bra. Jeg kjøpte dette søte, men kule fatet som skal henge på kjøkkenet mitt.

Og for ordens skyld, jeg verken kjenner eller har fått betalt av Epla eller Annette for dette innlegget.

4 responses to “Det lille ekstra, som ikke var så rent lite

  1. Artig. Sånt liker vi :-)

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, om smitterfarlig syndrom

  2. Ikke rart du ble glad av den pakken, det hadde jeg også blitt! :)

  3. Veldig kult! Og jeg tror du har rett, vi vil ha det lille ekstra. Det gjør så gidt med litt personlig service. Vi forventer det ikke av alle, men opplevelsen og lojaliteten blir en annen når vi får det!

  4. Sesilie Halland

    Kan legge til at jeg selvsagt sendte blogginnlegget til Annette. Og da ble hun veldig glad :)

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
