Nerdeinitiativ for Afrika FTW

Nerd Aid! Du har kanskje fått det med deg, iallfall hvis du frekventerer Twitter eller jobber i IT-bransjen. Nerd Aid er en innsamlingsaksjon startet av Erlend Schei (@nerdegutt) Pengene går til Røde Kors sitt arbeid i forbindelse med sultkatastrofen i Afrika.

Målet var å få nerdene til å engasjere seg. Og IT-bransjen der mange av, ja jeg må jo nesten si oss da, henger, har nok å gi av. Målet er å samle inn 1 million. Jeg var selv litt skeptisk i utgangspunktet, men når summen nå er oppe i over 700 000, er jeg ikke i tvil om at det vil gå. I tillegg til at hundrevis av nerder har gitt sin støtte, blant annet i form av sære summer med nerdete tall, har også mange bedrifter gitt sin sum. Jeg er glad for at firmaet jeg jobber i har bidratt. Og jeg har selvsagt bidratt selv.

Jeg har tidligere jobbet med innsamling i organisasjoner og vet hvor viktig det er med aksjoner som er startet som et privat initiativ. Det som er gjort her er et veldig flott privat initiativ. Som Erlend Schei selv sier «Jeg jobber i IT/media. Jeg har god råd og godt nettverk. Jeg er sjelden redd eller sulten, og er stort sett forskånet fra verdens lidelser.» Det var hans utgangspunkt og ingen av oss kan vel si at vi er uenige.

Men det er et annet sterkt virkemiddel i Nerd Aid – nemlig nerdebegrepet. Det at «alle» nerder føler at vi nå står sammen om noe viktig, det at man får gitt på sin måte til sin aksjon. Man får rett og slett lyst til å være enda litt mer nerd:) I tillegg er det jo bare å applaudere sosiale medier i forbindelse med denne aksjonen. Twitter har vært hovedkanalen for spredning og den har vært sterk, en meget viktig suksessfaktor.

Jeg har bare en ting å si – dette er rett og slett nydelig! Og en ting til – har du ikke støttet Nerd Aid enda, så gjør du det her. (og det er fryktelig enkelt, ikke noe bad usability i bildet her).

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
