Omtanke er fint, handlinger virker. Dropp lyset, gi penger

Kjære deg som tenner virtuelle lys gjennom Facebook, kanskje tenner du lys i virkeligheten også. Det hjelper ikke. Ved hver minste hendelse, fra Berserk til Haiti og Japan, dukker det opp en ny tenn lys variant. Den for Japan nærmer seg nå 80 000 attendig. Tenk så fint om alle disse 80 000 også ga noen kroner til hjelpearbeidet. Men det er nok bare en liten del som gjør.

Det er så lett å si at man bryr seg, at man tenker på noe. Og for all del, det er kjempefint å gjøre det også. Omtanke er viktig.  Men det eneste som virker er å faktisk gi penger.  Iallfall gir det best effekt i denne sammenhengen.

Min oppfordring er: dropp lysene på Facebook , det er mer spam enn det er noe særlig annet. Gi penger, du merker knapt at de kronene forsvinner fra kontoen.

Ring  820 44 000 og gi 200 kr til Røde Kors sitt arbeid i Japan eller gi her. Eller gi til Leger uten grenser her
(og ja, jeg har gitt selv)

Lys bør du forresten tenne uansett – det er kjempekoselig ;) Tenner lys hver dag jeg.

11 responses to “Omtanke er fint, handlinger virker. Dropp lyset, gi penger

  1. Sesilie Halland

    Anbefaler forresten denne posten, som sier litt mer om temaet http://haakonha.wordpress.com/2009/06/19/sofarebel/

  2. Kim

    Hei :)

    Denne eventen du her prater om var det jeg som startet, med tanke på alle de som vil tenne lys og vise omtanke for de stakkars ofrene i Japan! Samt donere penger gjennom Røde Kors og Telenor sin innsamlingsaksjon! Hvis du har vært inne på eventen så ser du det tydelig og klart på infoen :)
    Husk også på en annen ting: Det er mange som vil vise at de bryr seg og har medfølelse for disse stakkars menneskene som sliter der borte nå, men kanskje ikke har midler til å donere noe.. Da syns jeg personlig det er fint at de også «får lov» til å vise at de også bryr seg! :) Her sitter vi og klager over hverandre og hvordan folk viser at de bryr seg…bortkasta tid spør du meg, la folk få gjøre det de vil, om de vil tenne lys, be, donere osv…Så lenge de gjør noe! Fint at du har gitt selv, det ser jeg mange på eventen min som gjør nå også! :) Samt meg! :) Ha en ellers fin dag ;)

  3. Sesilie Halland

    Heisann, ja jeg har sett at det står Røde Kors sitt nummer på eventen og det er kjempefint. Men jeg vet at de aller fleste ikke gir og at de takker ja til en slik event mest fordi de synes det å vanskelig å si «not attending» til noe sånt. Det er viktig at folk får gjør det de føler for å gi omtanke, men når det finnes tenn lys grupper for omtrent hva som helst synes jeg faktisk poenget blir litt borte. Jeg har facebookvenner som har tent lys for ting hver uke i det siste. Hvis man heller hadde en aksjon der man oppfordret hverandre til å gi eller til å engasjere seg på andre måter hadde det vært noe annet.

    Det er ikke meningen å kritisere deg som har startet den og det er sikkert noen flere som gir fordi du har skrevet Røde Kors sitt nummer der. Jeg er mest opptatt av at det er for lett å bare tenne et lys, de aller fleste av oss har råd til å gi penger og da synes jeg fokuset skulle ligge der.

    • Kim

      Som svar til det vil jeg bare si at da jeg startet den eventen var det for å vise at jeg brydde meg! Det er første gang jeg har startet noe sånt, og hadde aldri i mine villeste fantasier trodd det skulle strømme på med så mange mennesker.. Jeg ba bare mine nærmeste venner inn dit, men så plutselig tok det helt av! Og jeg er faktisk enig i veldig mye av det du sier, og har også prøvd å forandre eventen til å bli en ren innsamlingsaksjon (hjelpe Røde Kors), men så viser det seg det at det går ikke an å forandre overskriften når man først har satt den, så derfor begynte jeg å legge ut info om Røde Kors sin innsamling! Jeg prøver bare å gjøre en liten forskjell her, selv om jeg aldri hadde trodd at min event skulle ta så mye av.. Men jeg forstår ditt syn på tenn lys-eventer! Og deler ditt syn på det, men nå handler ihvertfall denne eventen om donasjon for alle som har mulighet, og jeg håper så mange som mulig gir! og for de som kanskje ikke har mulighet til å donere av økonomiske årsaker som heller kan vise det ved at de også «er der» ved å tenne lys, be, sende tanker osv.. Den er for alle! :) Og hvem vet.. kanskje noen av de etterlatte ser dette en gang og faktisk setter pris på alle de som brydde seg…med eller uten midler :)

      • Kim

        Har også bedt alle med blogger, uansett åssen blogg man har om å legge ut info om hvordan man kan hjelpe Røde Kors og Telenor sin innsamlingsaksjon! :) Som du har gjort her :)

      • Sesilie Halland

        Så fint, det ser ut som vi egentlig er ganske enige. Og jeg ser at du har endret teksten i eventen din, så får vi heller skylde på Facebook for at du ikke kan endre det andre. Og for å ha det sagt, jeg er absolutt for omtanke, jeg vil bare at flere skal omsette det i handling i tillegg. Pluss at det går inflasjon i lysene på Facebook;) Jeg tror helt klart at flere har gitt penger fordi du har skrevet om det på eventen.

  4. Sitter pent i godstolen min og bryr meg fint lite. Går et fast beløp hver måned fra lønnskontoen til de organsisasjonene jeg vil støtte. Er i overkant av 1 % av netto utbetalt lønn som går ut slik, det kan jeg stå for , selv om det sikkert er noen som mener at det er puslete, men det blir faktisk 3.600,- i året, så det nonner som hun sa musa. Den tisset i Vestfjorden.

  5. Hei Sesilie,
    Jeg leste dette blogginnlegget på bussen på vei til jobb etter din tweet om at du hadde fått svar fra Kim.

    Her er vi litt inne på noe som vi stadig ser mer og mer av i sosiale medier: klaging over at andre ikke gjør ting på ens egen måte. Selvfølgelig er det mer matnyttig å gi penger til Japan, men å tenne et lys, virtuelt eller ei, er jo med på å gi en oppmerksomhet mot Japan (og ikke minst, gi seg selv en god samvittighet i den sosiale sfære).

    La oss se for oss at noen hadde opprettet en gruppe med «Jeg har gitt 200,- til Japan». Da er vi igjen inne på sosial samvittighet (lest AP sin artikkel «Rapport fra Lykkeland«?)
    Kanskje ville en slik gruppe fått 80 000 medlemmer, men jeg tviler.
    Og i såfall kan jeg garantere deg at ikke alle i denne gruppen faktisk har betalt inn 200,-…

    Jeg synes desverre blogginnlegget ditt ligger i samme gate som @sgrodahl sin tweet: «Takk for god service @netcom_ks. Gratis sms og ringetid til Japan er fantastisk for oss med familie der borte. @telenor_service = #FAIL.»

    Mitt svar til Stein kan jeg også bruke her, nemlig:
    «@sgrodahl skjerpings, ingen automatikk i at en #win for noen er en #fail for andre, vel? @netcom_ks @telenor_service»

    Eventet til Kim har skapt en voldsom oppmerksomhet på Facebook som tradisjonelle medier ikke klarer å skape. Og DET synes jeg vi skal takke for og omfavne… :)

    • Sesilie Halland

      Da er vi nok litt uenige. Jeg er absolutt ikke for å klage på hva andre gjør i sosiale medier, men noen ganger må det være greit å ytre sine meninger. Og å provosere fram noen reaksjoner som jeg også ønsket her. Jeg synes faktisk det å lage et slikt event gjør det litt vanskelig for folk, man føler man må takke ja – du takker jo ikke nei til noe slikt.

      Det er mulig jeg er litt utydelig i innlegget mitt. Men jeg mener først og fremst å appellere til at folk gir økonomisk støtte i tillegg til å engasjere seg gjennom lystenning . Og ja, jeg synes det hadde vært fint om man oppfordret til å gi økonomisk støtte heller enn lystenning. Jeg ser ikke helt hvordan det påvirker sosial samvittighet. Jeg har ikke foreslått en event som har som formål at man melder seg inn når man har gitt støtte og har heller ikke et konkret forslag til hvordan dette bør gjøres. Det er bare et innspill fra min side. Men aksjoner som oppfordrer til å gi støtte, som vi jo ser noen av på organisasjonenes sider synes jeg er kjempefint.

      Og så har jeg ombestemt meg litt underveis. Som du ser så er jeg og Kim ganske enige og han har nå et sterkere fokus på å gi støtte på sitt event. Det synes jeg er strålende og jeg er også sikker på at mange gir nettopp på grunn av det. Hans engasjement er flott.

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
