What is it about about.me?

En ny webtjeneste har kommet, about.me. Den har vært i beta og invitasjonsbasert en stund, men nå ser det ut til at den er åpen for alle. About.me beskrives som «your personal profile page that points users to your content from around the web.» Altså ett slags digitalt visittkort. Min første tanke er at det vel finnes nok steder jeg har samlet «mitt content fra rundt på webben» (bloggen, facebook. LinkedIn). Men ved nærmere ettertanke synes jeg dette er en fin oppsummeringsside. Jeg tenker at den kan erstatte linker til Twitter, Facebook og blogg i e-post signaturen din. Dvs. hvis folk begynner å bruke den, for de som leser signaturen din må vite hva about.me er. Og der er vi ikke helt enda. Men kanskje etterhvert, jeg heier fram About.me inntil videre.

Dette er min About.me side: about.me/sesilie. Dersom du har en selv må du gjerne legge igjen linken i kommentarfeltet, så kan leserne se ulike profiler. Tipper min kommer til å endre seg jevnlig;)

20 responses to “What is it about about.me?

  1. Takk, Sesilie! Jeg har jo registrert at enkelte har begynt å bruke denne tjenesten, men har vært i tvil om nytteverdien. Er mer overbevist etter å ha lest dette – og ikke minst etter å ha sett på ditt «visittkort». Frescht!

  2. Som et digitalt visittkort med samling av sosiale plattformer syns jeg det er et morsom greie, men spørs hvor ofte jeg kommer til å bruke den :)
    http://www.about.me/viidar ;)

  3. Vi får se hva about.me-fremtiden bringer:) about.me/miroyna

  4. Har hatt About.me en stund og jeg liker konseptet så langt. Føler at jeg trenger å oppdatere profilbildet mitt, men det funker greit så langt.

    About.me/Giltvedt

  5. Jeg har sett «about me» bli mer og mer brukt i communities jeg følger så takk for at du ga meg sparket til å gjøre noe med det :-)

    http://about.me/elireinholdtsen

  6. Pia S

    Jeg tenkte ihvertfall å prøve det ut.. liker tanken!
    http://about.me/pia.stromholm

  7. Artig ide, men er usikker på nytteverdi og hva de har tenkt å tjene penger på.

    Uansett, her er jeg: http://about.me/gauteweb

  8. Jeg har med min profil i bånn av e-postene mine, i stedet for twitter/facebook/nettside osv. Ser mye bedre ut – pluss at folk da får et bilde av meg så de vet hvordan jeg ser ut.

    http://about.me/oyvind

  9. Tilbaketråkk: Tweets that mention har blogget om about.me. Har du profil der, legg gjerne igjen adressen i kommentarfeltet -- Topsy.com

  10. Jeg har endret min flerfoldige ganger allerede, det blir nok litt fin-tuning før den finner helt formen sin. Nå sist har jeg bytta fra norsk til engelsk, og bruker den som web-adresse i kommentarfelt på internasjonale sider, i stedet for bloggen min (som jo er på norsk). Slik får jeg gitt et bilde av hvem jeg er i hvert fall:) Jeg bruker den også som signatur i foredrag o.l. i stedet for blogg-adressen.

    Savner dog muligheten til å tilpasse bredde/høyde-forholdet på tekstboksen, og kanskje kunne croppe bilde man laster opp osv. For oss uten photoshop-ferdigheter er man jo litt overlatt til tilfeldighetene med å få noe til å passe ut fra hva slags bilder man har liggende:P

    http://about.me/beatesorum

    • Sesilie Halland

      Enig med deg Beate, skulle vært noen flere muligheter i fht redigering. Men det kan jo hende det kommer etterhvert. Tror jeg skal gjøre som deg å endre til engelsk, smart der det ikke er noe poeng å ha bloggen som signatur.

  11. Fint med litt oppmersomhet på denne tjenesten. Jeg registrerte meg for en stund siden og har vel hatt siden oppe en drøy måned. Minuset er selvfølgelig at det er relativt liten retur-frekvens for siden, den er kun nyttig for enkelte ved noen behov. Høy trafikk vil det vel aldri bli, selv for de mest populære der ute?

    For min del har jeg laget to profiler, hhv http://about.me/svendanders og http://about.me/svendleeds ettersom jeg har to ganske ulike «målgrupper» for hva jeg driver med og hvem jeg kommuniserer til. De står forøvrig også til tilsvarende twitter-profiler (@svendanders og @svendleeds) slik at jeg får noe statistikk-nytte ut av det også.

    Det jeg lurer aller mest på vedrørende about.me er hvordan de har tenkt å gjøre tjenesten til en inntektskilde (brukerbetaling?), og hvordan det i så fall vil prege tjenestens tilbud og utforming. Nå er de vel nettopp kjøpt opp av AOL, og de har neppe tenkt å ha den bare som pyntegjenstand i konsernet.

  12. Har tror på About Me. Kommer det høyest opp på søk, så er det en fin inngangsport til mer informasjon om meg for de som måtte ønske det.

    http://about.me/christianspidsberg

  13. Fin blogg, Sesilie!
    Min helt nye profil: http://www.about.me/CecilieTS
    Skal rydde litt i språket, men passer på at ikke blir mer tekst.

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
