Googler alle?

Eller kanskje ikke googler da, men søker? Jeg elsker søk, skjønner egentlig ikke helt hvordan jeg klart meg uten før.

Anyways, jeg er sånn nesten oppvokst i den digitale alder og for meg er det helt naturlig å bruke søk til det meste på nettet. Men jeg har merket meg at dette ikke er en naturlig løsning for de som er ca dobbelt så gamle som meg, selv om de jobber foran PCen hver dag. Jeg får alltid kjeft når jeg omtaler alle i denne aldersgruppen under ett. Så jeg beklager på forhånd – jeg vet at mange av de som har passert, la oss si 50, er meget kompetente brukere av nettet! Det er altså ikke om dere jeg snakker her, men om det som jeg vil si er flesteparten av de godt voksne nettbrukerne.

Mine tanker om dette er begrunnet i erfaring. Da både erfaring fra de jeg jobber med som er i denne aldersgruppen og fra kurs jeg har hatt for godt voksne nettbrukere i min jobb. Det slår meg hele tiden at selv om mange bruker nettet daglig og til det meste, er nettopp det å søke etter informasjon ikke innarbeidet på samme måte som hos mange brukere på min alder. Jeg får stadig besøk på kontoret med spørsmål etter informasjon de ikke finner på nettet eller nettsiden vår. Jeg spør om de har søkt, noe de omtrent aldri har gjort og jeg ser også at jeg ofte finner svaret ved første søkeforsøk.

Jeg har prøvd å finne undersøkelser på dette, men har ikke funnet noe (Google kunne altså ikke hjelpe meg der). Men om noen har informasjon som kan bekrefte eller avkrefte mine antagelser, evt. egne erfaringer, setter jeg stor pris på det. For det er nemlig dette som slår meg som den store forskjellen på yngre og eldre nettbrukere, tilbøyeligheten til å bruke søk. Jeg har sett det samme når jeg har holdt sosiale medier kurs for denne aldersgruppen. De skjønner ofte ikke hvordan de skal finne informasjon om sider, folk de kjenner eller annet på Facebook, fordi de ikke kommer på å bruke søkefeltet.

Og om det jeg tror er tilfellet, hvorfor er akkurat dette utfordringen mens de samme brukerne er meget kompetente nettbrukere på andre områder?

13 responses to “Googler alle?

  1. Det er jo ikke ulogisk at det kan være tilfelle. Jeg kom for eksempel i kontakt med min første datamaskin da jeg var ca 20 år. For en ungdom er dette helt utenkelig.

    Min far på 84 oppdaget søkefeltet da han plutselig fikk et behov. Jeg tror kilden er der – om man klarer å skape en opplevelse av at å søke vil dekke et behov. Nå er det til stadighet at jeg kommer innom og han forteller hva han har søkt på. Han startet med data da han var i 60-årene :-)

    På den annen side så kan det også ha å gjøre med hva som er vanlig i de miljøene man beveger seg i. Utdannelsesnivå og økonomi er det vel ikke utenkelig at spiller en rolle her.

    Men nå beveger jeg meg selvfølgelig litt på siden av temaet ditt. :-)
    Det kan jo også være det faktum at søkefunksjonene er blitt bedre med årene og at de unge som sitter mye på nettet fanger opp det først.

    • Sesilie Halland

      Du har nok rett i at det handler noe om å føle behovet og når man oppdager nytten. Utdannelsesnivå og økonomi spiller nok også inn, men jeg vil tro den digitale kompetansen er mer basert i alder enn slike forhold. At søkefunksjonene har blitt bedre og at vi yngre lettere plukker det opp er nok helt riktig, og da er vi tilbake til aldersperspektivet igjen.

  2. Tror det er vane.
    Vi vokste opp med leksikon, og er vant til analoge informasjonskanaler i alle sammenhenger.
    Og så har det noe med at vi som ikke vokste opp med PC og mobiltelefon, vi vet hvor vi skal finne det vi trenger, og når vi ikke har lært at nettet har mye informasjon lett tilgjengelig, da blir det slik som du beskriver.
    Men vi kommer etter. Var et innlegg på Marias Metode i går av en kar på 84 som hadde funnet fram til bloggverdenen.
    Og det blir lengre mellom søkene i fremmedordboka når jeg skjønte at skrev jeg det ordet jeg lurte på i adressefeltet havner jeg i 19 av 20 tilfeller på wikipedia og får det jeg lurer på direkte.
    Men de må læres, alle disse snarveiene til informasjonen på nettet. Og vi bruker tida vår på andre ting også. Vi sitter ikke så jevnt på nett som mange moderne ungdommer

    • Sesilie Halland

      Du har nok mye rett i at det er en vanesak. Og ja det er mange eksempler på eldre med meget god kompetanse og som virkelig har oppdaget hvordan de kan benytte de digitale mediene generelt sett. Blant annet tror jeg at Facebook har ført til at mange i en eldre aldersgruppe bruker digitale medier mer enn tidligere. Bra du trekker fram Wikipedia, det glemte jeg i innlegget mitt. Helt naturlig for oss å bruke, men også der opplever jeg at de eldre brukerne jeg snakker med ikke en gang vet hva det er.

  3. Veronica/Gale Matverden

    Vi som var med og skapte internett som det er idag, som jeg liker å kalle det, vi som er 20-30 år nå, har lært å søke. Alle før og etter oss, neeei hvorfor gidde?

    Jeg hang mye på forumer som yngre. Men forumene ble fullt opp av et slags virus «øøh jeg finner ikke sånn» «har du søkt?» «øøøøh».

    Denne tilbøyeligheten til å gidde å åpne «nytt innlegg»-funksjonen, taste inn en hel setning, trykke ok, vente mange minutter, kanskje opptil timevis, før noen gidder å svare deg, forstår jeg ikke. Mange forumer har etterhvert også som praksis å SLETTE slike unødvendige innlegg, og heller gi dem en advarsel «neste gang SØKER DU SELV, istedenfor å spamme ned forumet. Vi har en søkeboks, bruk den!»

    Og det er jo på sett og vis rett holdning synes jeg. Informasjon må ikke komme il deg via andre, du KAN skaffe den selv! Vi som ikke hadde facebook og twitter og dilldall når vi var yngre, hadde google. Google svarer alltid og med engang.

    Jeg bruker også wikipedia konstant. Spesielt til bloggen min er den en lett forståelig kilde til kjappe forklaringer. Kan ikke huske sist jeg spurte noe om hjelp til noe, og jeg synes det er en bra ting. Må ikke vente timesvis til noen gidder å svare meg.

    • Sesilie Halland

      Er sååå enig med deg ang forum, det har jeg aldri giddet å bruke og det irriterer meg ofte at de kommer så høyt opp i søket. Kanskje en eldre brukergruppe benytter forum mer, kanskje handler det om at de finner det trykkere å få ett svar fra «noen» enn fra en søkemotor.

  4. Hei!
    Jeg vet ikke om dette har med alder å gjøre, jeg føler at det har litt med latskap, folk spør folk før de har prøvd å lete selv.
    Jeg går på teaterskole og folk er rundt 18-23 år. Født i den digitale alder med andre ord. Men likevel, hvis vi må lese et stykke, få tak i en monolog, eller info on en playwright, så spør folk «hvor finner jeg det?» og jeg blir litt oppgitt, jeg søkte t første jeg kom på i Google, og fant på første link. Så, selvom det snakke har noe med alder å gjøre, har det masse med giddalaus-het eller bare ikke kjenskap til google (og det siste forstår jeg ikke).

    • Sesilie Halland

      Kan godt tenkes at latskap er en faktor, men hvorfor skulle en eldre aldersgruppe være latere enn oss i så henseende? Man skulle kanskje tro det motsatte. Når det gjelder noen av de yngre er jeg litt mer enig med deg. Kjennskapen til Google eller andre søkemotorer mangler nok hos noen ja, men de som jobber med data til daglig kan vel ikke unngå å vite det.

  5. Tilbaketråkk: Tweets that mention Googler alle? | Sessy snakker… -- Topsy.com

  6. Hei

    I en brukertest av et kommunalt nettsted som vi gjennomførte i faget Interaksjonsdesign i høst tittet vi blant annet litt på søk. Testpersonene var mellom 35 og 55 år. Noen av brukerne prøvde søk med en gang mens andre prøvde da de ikke fant informasjonen gjennom menyene. Vi fikk også observert at flere sluttet å bruke søk da de først 1-3 resultatene ikke gav fornuftig resultat. Kun i ca 35 % av tilfellene gav søk fornuftige resultater.

    Det er da jeg tenker at på en ting. Søk har ikke alltid fungert. (Mange fungerer heller ikke i dag.) Folk gidder ikke å prøve en gang hvis de tror det ikke fungerer.

    Men jeg tror også det er noen poenger i hva de ulike aldersgruppene er «opplært»/vant med å bruke samt i hvilken grad folk gidder.

  7. Min oppfatning er at mange eldre er vant til at all informasjonen de trenger vises der de forventer at det skal være. Og da blir en søkefunksjon enkelt oversett. Men det skal også nevnes av søkefunksjonene ofte er plassert veldig forskjellige steder, som kan skape en viss forvirring og øke terskelsen for å bruke denne funksjonen.

    Men det er ikke bare eldre som sliter med søk; det er overraskende mange unge som ville spart mye penger og bruk av tid på å bruke søkefunksjon. I min jobb som kundebehandler møter jeg nesten daglig spørsmål som kunne vært besvart ved et enkelt google-søk; i mange tilfeller finner jeg løsningen ved å google.

    Mye av dette ligger i vaner og tilgjengelighet i begynnelsen av opplæringen i bruk av internett. Det er nå min mening.

  8. Sesilie Halland

    Tusen takk for gode svar Hallvard og Alana! Det er helt tydelig at det er mange variabler som påvirker bruk av søkefunksjoner. Det er nok ikke alderen i seg selv som er den utløsende faktoren, men det man kan og setter seg inn i fht. nettbruk. Vår generasjon bruker nok mer tid på å skjønne nettets muligheter. Samtidig som andre faktorer som er nevnt her gjør at det blir en større forskjell mellom generasjonene i forhold til akkurat dette temaet

  9. Er ett moment til i denne sammenhengen. Det å spørre noen om informasjon er å vise tillit. Tillit til at den man spør har eller kan skaffe den informasjonen jeg trenger.

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
