Jeg trener om morgenen fordi…

Jeg er en av disse som trener om morgenen, en av disse noen synes er irriterende spreke. Hvis jeg twitrer om treningsøkt får jeg alltid tilbakemeldinger om hvor fantastisk flink jeg er.

Ett av mine mer sporty øyeblikk, dette var ikke tidlig på morgenen...

Sannheten er at jeg absolutt ikke er så veldig flink, jeg har bare funnet den rutinen som fungerer for meg. Jeg er verken utpreget A eller B menneske, men noe midt imellom. Det er med andre ord ikke bare enkelt å sprette opp om morgenen og vite at man faktisk skal trene FØR jobben. Men jeg vet at jeg er enda dårligere til å trene etter jobb eller om kvelden og at sjansen er mindre for at jeg får trent om det er planen. Ergo jeg må lage en morgentreningsrutine om jeg skal få trent så mye som jeg ønsker.

Det krever litt tilrettelegging om dette skal fungere. For det første må jeg bestemme meg kvelden før (helst bestemmer jeg allerede i begynnelsen av uka hvilke dager jeg skal trene og hva jeg skal trene). Det er nemlig ingen vits å våkne om morgenen for så å bestemme seg for om man skal trene… Da blir det ikke. I tillegg må jeg ha pakket treningstøyet og alt annet klart om kvelden og jeg må legge meg slik at jeg får nok søvn. Er jeg for trøtt blir det vanskelig. Heldigvis er det slik at når jeg trener om morgenen kan jeg bruke ettermiddagen/kvelden som jeg vil og da gjør det ikke noe å legge seg litt tidligere. Ellers er det forbudt å bruke slumreknappen eller tid på å ombestemme seg. Jeg må stå rett opp og inn i treningsklærne.

Noe må jeg spise eller få i meg, men jeg kan ikke spise en stor frokost, dette tar både for lang tid og er ikke så lurt rett før en treningsøkt. En liten yoghurt, smoothie e.l. fungerer bra for meg. Så spiser jeg skikkelig frokost på jobben etter trening. For det er neste suksessfaktor. Treningssenteret ligger på vei til jobben, ergo jeg går rett på jobben etter trening. Det kan fungere å ha treningssenteret i nærheten av der jeg bor, men ikke direkte på vei til jobben også. Det tar bare litt lenger tid. Ett alternativ er jo utetrening om man har nærområder for det, hvilket jeg gjerne skulle hatt. Eller hjemme på stuegulvet. Hvis jeg har lite tid om morgenen tar jeg av og til en 20 minutts pilatesøkt på stuegulvet e.l.

Altså en hel rekke faktorer som må ligge til rette for at det skal fungere, men om du tenker deg om så er det en del som skal ligge til rette for at du skal få utført ettermiddagstreningen også.  Og så må jeg bare si at det er utrolig deilig å ha trent om morgenen! Det høres ut som en klisjè, men det gir meg faktisk mye mer energi gjennom dagen. Og så utrolig deilig å komme på jobb og vite at jeg allerede har trent! Det er også en bonus at køene på treningssenteret ikke eksisterer om morgenen. ..

Vel, dette fungerer for meg – hva fungerer for deg?

5 responses to “Jeg trener om morgenen fordi…

  1. Martin

    Jeg har også prøvd å trene om morgenen, og det funker egentlig ganske greit, men mitt største problem er at jeg blir så sulten lenge før lunch. Fordi jeg står opp en time eller mer enn jeg vanligvis gjør, så sier kroppen min at den vil ha lunch fordi den har vært våken i mange timer. Så det som skjer er at den daglige rytmen tulles med, og jeg blir veldig sulten fordi jeg har trent tidlig. Har du det på samme måte, og hvordan takler du det i så fall?

    • Sesilie Halland

      Har nok litt den samme utfordringen som deg, men det hjelper at jeg faktisk spiser to frokoster. Så prøver jeg å ha noe liggende (frukt e.l.) som jeg kan spise før lunsj om jeg blir sulten,

  2. Jeg foretrekker faktisk å trene om ettermiddagen etter jobb, men før jeg drar hjem. Treningssenteret ligger også for meg like ved jobb, mellom to t-banestasjoner. Etter å ha fullført trening hver uke i 14 uker (etter et par år uten NOE trening) vil jeg si at jeg har funnet min suksessformel. Men jeg skulle gjerne ha gjort som deg, dersom min arbeidsdag tillot det.

    Men skal jeg trene i helgene, blir det tidlig på dagen. Da kan man tross alt bruke resten av dagen som man vil; med god samvittighet dersom det består i kvalitetstid med sofaen ;)

    • Sesilie Halland

      Det hjelper absolutt å ha treningssenteret på vei til eller fra jobb ja. Og det å trene på vei hjem er smart. Ellers enig med deg i at det beste er å trene tidlig på dagen i helgene, det er deilig.

  3. Jeg trener også om morgenen, rett og slett fordi jeg ofte er i bedre form da enn på ettermiddagen/kvelden, i tillegg til at jeg da slipper å bruke tid jeg ellers kunne hatt med sønnen min på trening. Dessuten gir det jo mer overskudd utover dagen. I likhet med deg, Sesilie, spiser jeg to frokoster, eller rettere sagt frokost + mellommåltid da. (Men jeg kaller det ofte second breakfast, og tenker på hobbitene :p).

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
