People talk, brands don´t

Jeg har bygget opp et sosiale medier engasjement for Norsk Revmatikerforbund og dette innebærer ikke bare branding av Revmatikerforbundet, men også meg knyttet til Revmatikerforbundet. Fordi jeg har en del erfaring med dette får jeg iblant spørsmålet: Synes du en bedrift/organisasjon skal være frontet av en person eller ha egen konto på Twitter?

For å svare på det må jeg forklare litt hvordan jeg/vi bruker Twitter for @Revmatikerforb. Faktisk så begynte mitt sterke twitterengasjement da jeg bestemte meg for å se hva Revmatikerforbundet kunne få ut av det. Før det hadde jeg selv vært på Twitter ca ett halvt år, men med tre-fire tweets i måneden og nesten ingen følgere. Jeg opprettet så @Revmatikerforb på Twitter og begynte å følge litt mer med. Ved å følge mer med så jeg også nytteverdien for meg selv og ble automatisk mer aktiv. Det var ingen bevisst strategi bak det å brande meg selv som representant for Revmatikerforbundet, men det har alltid stått i bioen min at jeg jobber der og hvilken jobb jeg har.

Etter noen uker med aktivitet erfarte jeg at mange som fulgte både meg og @Revmatikerforb, valgte å spørre meg og ikke Revmatikerforbundet sin konto når de hadde spørsmål vedr. organisasjonen, revmatiske sykdommer osv. Samtidig så jeg jo at det var mye enklere for meg å få nye følgere enn for Revmatikerforbundet. Faktisk er det ofte jeg følger en ny person både fra min konto og organisasjonens, men i det aller fleste tilfeller følger de kun meg tilbake.

Dermed har jeg brukt min egen konto bevisst for også å fronte Revmatikerforbundet. Dette har ført til at jeg selv må være forsiktig med hvilke diskusjoner jeg deltar i og hvilke meninger jeg fronter, fordi jeg for mange ”er” Revmatikerforbundet. Dette har ikke vært problematisk for meg i nevneverdig grad, men det vil nok være en større utfordring for noen. Jeg har også måttet balansere min egen konto slik at jeg ikke blir for mye Revmatikerforbundet, da tror jeg noen følgere ville bli lei.

Så tilbake til spørsmålet, bør en person fronte organisasjonen eller bør det være en egen konto? Min erfaring tilsier at en kombinasjon er den beste løsningen. Det er viktig å ha en egen konto for organisasjonen der man kan skrive det man ønsker for organisasjonen. Men suksessfaktoren for personen (@sesilie) for @Revmatikerforb bunner i at jeg også har vært synlig som en person, jeg har vært personlig og da er det enklere å snakke til meg enn til ett brand – People talk, brands don´t.

Om en måned slutter jeg i min jobb i Revmatikerforbundet og da opphører også mitt sosiale medier ansvar for dem. Jeg gjør det jeg kan for å overføre kunnskap og erfaringer til mine arvtakere, det blir spennende å se om de ønsker å investere det som skal til for å opprettholde engasjementet. For jeg er overbevist om at det krever et personlig engasjement for at det skal opprettholdes. Det kan være nok å legge det personlige engasjementet i organisasjonens konto, da en suksessfaktor i seg selv er at også den kontoen snakker med folk, RTer og prøver å vise personlighet. Det blir uansett spennende å se.

Du kan lese mer om Revmatikerforbundet i sosiale medier og mine meninger i innlegget Sosiale medier – ikke bare kvantitet.

6 responses to “People talk, brands don´t

  1. Går så bra så.
    Dere (Revmatikerforbundet) er flinke på likemannsarbeid, så det skulle gå greit å følge opp det engasjementet også på Twitter

  2. Skal du slutte???!?!?
    Hvordan skal det gå med oss nå da???

    Huffa meg.

  3. Sesilie Halland

    Jobber med ulike alternativer, den som venter får se!

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
