Berlin, en liten forelskelse

Jeg har alltid hørt bra ting om Berlin, så da jeg skulle dit på en konferanse i november benyttet jeg muligheten til et par dager ekstra. Og jeg skjønner helt klart hva de mener, de som sverger kjærlighet til denne byen.

To dager er ikke lang tid å se en by som Berlin på, så jeg valgte å bare være der og oppleve byens puls fremfor tradisjonell sightseeing. Og det er virkelig en by med puls, men samtidig en behagelig avslappet atmosfære. En sånn greie som du ikke kan beskrive, du må bare oppleve det.

Jeg bodde i området Kurfürstendam, hvor du finner kanskje den beste handlegaten i Berlin. Og Berlin er bra shopping. I dette området finner du også Kaiser-Wilhelm Gedächtnis-Kirche. En kirke der tårnet ble ødelagt under andre verdenskrig, det har ikke blitt gjenoppbygget og står der som et monument over krigens hendelser. Du finner også museet ”The story of Berlin,” et museum som forteller Berlins historie gjennom strålende multimediaeffekter. Anbefales. Hvis du ønsker et billig, men bra sted å bo kan jeg anbefale Metropolitan hotel der jeg bodde. Vil du litt høyere opp i prisklasse kan jeg også anbefale Swissotel Berlin der jeg var på konferanse. Begge ligger i dette området.

Jeg fikk med meg litt historie også, det må man bare i en by som Berlin. Brandenburger Tor og Pariser Platz må sees og den imponerende Reichtag (riksdagsbygningen) likeså. Jeg besøkte også Pergamonmuseet, kanskje det mest imponerende museet jeg noen gang har vært i. Pergamonmuseet viser antikkens kunst og arkitektur. Babylons port og Pergamonalteret er blant arkitekturen som er gjenbygd i tilnærmet original størrelse, noe som gjør museet imponerende. Jeg fikk også sett litt av Checkpoint Charlie, museet om Berlinmuren.

Berlin er først og fremst en by å bare nyte atmosfæren i, rusle rundt i gatene, stikke innom noen av de mange koselige kafeene, spise god mat og drikke godt tysk øl. Det må også shoppes litt og utelivet er absolutt å anbefale. Byen har flotte bygninger, statuer og arkitektur for øvrig, noe som gjør det veldig behagelig å hvile øyet her og der. Jeg elsker byer med en godt utbygd undergrunnsbane og Berlin er en av de bedre. Vognenes interiør er gammeldags sjarmerende og banen tar deg egentlig dit du trenger å dra.

Ja, jeg er litt forelsket i Berlin, men den store kjærligheten trenger jeg nok ett litt lenger besøk for å oppleve.

 

2 responses to “Berlin, en liten forelskelse

  1. Jeg skal til Berlin med min mor på juletur i slutten av november. Da blir det glühwein, julemarkeder og sikkert litt juleshopping. Og så får vi utforske Sesilies gode Berlin-tips.

    Kanskje det blir en liten Berlin-føljetong?

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
