Sosiale medier – ikke bare kvantitet

Jeg får ofte inntrykk at man ser nytten og suksessen ved sosiale medier kun ut fra antall følgere, antall liker osv. Suksesseksemplene som blir presentert handler i veldig stor grad om tallet og da det store tallet. I Revmatikerforbundet har vi en helt annen erfaring med dette, vi har først og fremst opplevd kvalitet i form av bedre dialog med medlemmer og andre, oppmerksomhet hos nye målgrupper og nyttige tilbakemeldinger.

Før jeg fortsetter må jeg nevne at det også er andre som fokuserer på disse aspektene, men det generelle inntrykket er at tallet teller mest. Vi lagde ingen strategi da vi satte i gang i Revmatikerforbundet. Vi startet med en facebookgruppe for å vise at vi var der og målet var å nå en yngre målgruppe. Ting begynte virkelig å skje da vi endret fra gruppe til side på Facebook. Dette skjedde omtrent samtidig som en eldre aldersgruppe tok i bruk Facebook i større grad og vi så raskt at aldersgruppen av tilhengere vi fikk på Facebook ble relativt høy. For eksempel er 58 % av de som liker Revmatikerforbundet på Facebook mellom 35 og 54 år og 24 % er over 55 år. Vi nådde altså ikke en yngre målgruppe i så stor grad som ønsket, men vi nådde derimot helt nye brukere av Facebook tidlig i deres ”karriere.”

Revmatikerforbundet har per i dag ca 2400 personer som liker oss på Facebook. Et tall noen synes er høyt og noen synes er lavt. Med tanke på at vi har rundt 40 000 medlemmer i forbundet er det ikke så høyt. Men her skal vi også ta i betraktning at mange ikke vil opplyse omverden om sin sykdom og derfor unngår å like oss på Facebook. Det er også relevant at gjennomsnittsalderen til medlemsmassen vår er 63 år (med andre ord har vi ganske mange i det øvre sjiktet, over 70 år,  som nok ikke bruker Facebook eller nett ellers i særlig stor grad). Selv er vi fornøyde med tallet, men jobber selvsagt for å øke det.

Vi har for øvrig laget en strategi for sosiale medier aktiviteten vår etter hvert, men like viktig for oss har det vært å implementere det i alt vi gjør. I handlingsplanen for organisasjonen som ble vedtatt i juni er bruken av sosiale medier gjennomgående nevnt.

Tilbake til det jeg mener er den kvalitative verdien av vår facebookside. Jeg har nevnt nyttige tilbakemeldinger og dem er det mange av, vi spør hva folk mener på facebooksiden og vi får svar, vi har en dialog med medlemmer og andre som vi aldri har hatt mulighet til før. Vi pøser ikke bare ut informasjon, vi snakker med dem og vi opplever at de i stor grad deler videre det vi poster. Mange av våre tillitsvalgte (og andre) har opplyst at de er mye mer oppdatert på hva vi gjør etter Facebook. De sjekker ikke nettsiden vår jevnlig, men Facebook er de inne på hver dag og får dermed info fra oss i newsfeeden. Et eksempel er at vi før ofte fikk høre at vi ”aldri” var i media. Det var vi jo, men det var ikke så lett å kommunisere ut. Nå poster vi som regel medieoppslag på Facebook, og får stadig skryt over at vi er så ofte i media (medieraten vår er omtrent den samme).

Twitter opplever vi litt av det samme, men på en annen måte. Det er ikke så mange revmatikere og medlemmer som følger oss på Twitter, målgruppen og dermed målet blir et annet. Her informerer vi mer ytremedisinsk om hva vi gjør, hva revmatiske sykdommer og muskel- og skjelettplager er og vi deler relevant informasjon fra andre. Vi har omtrent 500 følgere på Twitter og dere vil finne mange organisasjoner som har flere enn oss. Men vi får likevel stadig tilbakemeldinger på at vi er en av de bedre organisasjonene på Twitter og har blitt omtalt som ”best practice.” Vi er godt kjent i sosiale medier sfæren noe vi absolutt synes er en interessant og nyttig effekt av vårt arbeid. Dette kan vi takke Twitter for. Tidligere opplevde de fleste oss som en ”satt” organisasjon og medlemsmassen vår er jo godt voksne. Nå oppleves vi faktisk av flere som en mer moderne organisasjon, noe som absolutt er vårt ønske.

Det er mange andre effekter av vårt sosiale medier engasjement som kan nevnes, blant annet hvordan vi har fått nytte av bloggen vår, men det tar jeg en annen gang. Poenget mitt her er at suksess i sosiale medier ikke bare handler om kvantitet, men i aller høyeste grad også om kvalitet. Vi skal jobbe videre med begge områdene!

11 responses to “Sosiale medier – ikke bare kvantitet

  1. Børre Fredheim

    Flott og interessant innlegg! Spennende og relevant for meg som «tar selvstudium» i sosiale medier i et selskap som ikke er på fb ennå. Skal følge dine erfaringer på Twitter heretter. Takk igjen!

  2. Kp

    Bra innlegg. Jeg tror vi vil se samme utvikling i sosiale medier som vi så blant portaler og søkemotorer. I starten var det mye støy, (spesielt på forsidene) Etterhvert forsvant all støy (ref google forsiden) og fokus flyttet over til kvalitet. Jeg gleder meg til den dagen flere tenker som deg. Et sosialt nettverk der kvalitet og relevans dominerer!

    • Sesilie Halland

      Takk! Det er jeg veldig enig med deg i. Det viktige vil bli kvaliteten, kjernen, det som gir noe tilbake. Ikke bare antall likes. Jeg tror også at bruken av sosiale medier vil og må bli implementert i den generelle kommunikasjonsstrategien heller enn å ha egen strategi.

  3. Dette var flott å lese, Sesilie!

    For, ja; dere er synlige og synlige på en god måte.
    Jeg er enig med deg i at kvantiteten ikke er det viktigste, men etterhvert går det opp for meg at kvantitet også teller.

    Tidligere har jeg ikke vært opptatt av tall, følgere etc, men fokusert sterkt på den jeg til en hver tid samtaler med. Det tok en god stund, og ikke før helt nylig, at jeg løftet blikket og så at det var ganske mange mennesker som sto ring-side og at de også deltok i samtalen, om en på en passiv måte.

    Nå ser jeg at dersom man har en «sak», slik som du og jeg har, vil flere følgere ofte kunne betyr flere som tar opp stafettpinnen og deler. For det er delingen av informasjon og tanker i stadig større sirkler, som er det essensielle i sosiale medier, slik jeg ser det, da.
    (Men nå er jo ikke jeg noen ekspert :-D)

    Noe av det morsomme med å følge hverandre er å oppdage at mange av oss har kryssende «saker», kan dra hverandre og ha nytte av hverandre, slik jeg tror kanskje vi kan ha?

    Lykke til videre med arbeidet du og dere gjør ved å synliggjøre!

    • Sesilie Halland

      Tusen takk Maria, setter stor pris på den tilbakmeldingen! Og jeg er enig med deg. Kvantiteten er det som må til for å nå ut til flere, derfor jobber vi hele tiden også med det. Vi har et stort synliggjøringsbehov og sosiale medier er en viktig kanal for dette. Og som du sier delingsverdien er veldig høy. Man trenger ikke være ekspert for å skjønne det;-) Her har vi blant annet erfart at på Twitter er det nyttig å bruke meg som «deler» i tillegg til Revmatikerforbundet. Både fordi jeg har mange flere følgere og fordi jeg er en person og ikke en organisasjon bak en logo. People talk – brands don`t. Ok, dette må jeg blogge om en annen gang kjenner jeg:-)

      Likevel tror jeg mange glemmer noen kvalitetsperspektiver på veien og det er det som vil være avgjørende for hvordan man lykkes på sikt.

  4. «People talk – brands don`t»

    Ja -eksakt.
    Mennesker trenger mennesker.
    Derfor må man fokusere på kvalitet fremfor kvantitet. Jeg tror jo at noen av grunnen til at antallet følgere, lesere etc øker, er den gode kvaliteten man får til ved å være aktivt tilstede og det er den som gjør at leseren kommer tilbake.

    Alltid bra med et blogginnlegg som popper opp i hodet :-)

    God søndag til deg!

  5. Godt og viktig innlegg, og interessant som et stjerneeksempel på god kommunikasjon i sosiale medier. Disse eksemplene er det få av.

    Det er også interessant å se at man starter uten mål, men underveis lærer at sosiale medier handler om kommunikasjon. Dermed blir sosiale medier også en vei mot forståelse for kjernen i PR som fag, som rett og slett er å skape og bygge relasjoner til interessenter; sørge for at organisasjonen når sine (virksomhets)mål med kommunikasjon som virkemiddel.

    Lykke til videre

    • Sesilie Halland

      Tusen takk for hyggelig tilbakemelding Kjetil! Veldig spennende det dere gjør med Oslo Beta også.

      Jeg er av den oppfatning selv at man må prøve seg frem. Det er ikke dermed helt feil å lage mål og strategi med en gang, men man har jo ingen garanti for at det fungerer. Jeg tror også det er en viktig faktor å ha interesse for sosiale medier i utgangspunktet.

  6. Revamtikerforbundet har jo alltid vært flinke på likemannsarbeid. Så da er det jo ganske så naturlig å flytte likemannsarbeidet over på et eller flere sosiale medium.
    Og det høres iallfall ut som at det har fungert å ta i bruk Facebook i denne sammenhengen.

  7. Tilbaketråkk: Flinke folk som er tilgjengelige for arbeid (enn så lenge) | NaKri/ord

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
