Nydelige Costa Blanca kysten

Jeg elsker Spania og et av områdene i Spania jeg har blitt godt kjent med er Costa Blanca kysten. Man får liksom alt der, nydelig mat og vin og det spanske språket som jeg liker godt er en selvfølge. På Costa Blanca kysten får du også det meste av det du kan tenke deg ellers.

Villajoyosa

Strendene er nydelige og mange. Fra den typiske bystranden i Benidorm via rullesten i Albir, flott strand ved Calpeklippen og ikke minst den herlige stranden på det sjarmerende lille stedet Villajoyosa. Villajoyosa har søte fargerike hus, mens du i Calpe finner massevis av fiskerestauranter. Den lille byen Altea er mitt favorittsted, den er som et lite stykke Hellas midt i Spania. Man bør starte kvelden med noe kaldt å drikke på den legendariske kirkeplassen for så å fortsette med middag på en av de meget bra restaurantene. Kvelden avsluttes med shopping i Alteas små sjarmerende butikker fylt av nydelig kunst, smykker, vesker og hva man ellers kan drømme om. Kultur er det også mengder av og maurerlandsbyen Guadalest er absolutt verdt et besøk. Vil man leke litt anbefaler jeg fornøyelsesparken Terra Mitica på det sterkeste. Jeg har aldri vært i en flottere park. Alt fra berg og dal baner til benker er laget av tre og stein fremfor plastikk og det er rent, pent og god stemning der. For ikke å snakke om at de nesten bare har karuseller som går fort og ikke rundt. Passer meg perfekt ;) Badelandet Aqualandia og parken Mundomar er også verdt et besøk.

Altea

En av de tingene jeg ennå ikke har fått gjort er å ta en fjelltur, men det skal helt klart skje snart. Det er nemlig flotte fjell i området og uendelige turmuligheter. Fuentes Del Algar anbefales også, en flott foss man kan bade i, nesten som et lite stykke Norge midt i Spania. Vannet er iskaldt, noe som passer bra når temperaturen stiger godt over 30 grader iblant.

Grunnen til at jeg har vært mange ganger på Costa Blanca er at jeg har vært på Reuma-Sol, senteret min arbeidsgiver, Norsk Revmatikerforbund, eier og som jeg tidligere også har sittet i styret for. Reuma-Sol har som mål å være det beste stedet å være for mennesker med muskel- og skjelettplager, men det er også flott for alle andre og åpent for alle som bare ønsker en overnatting eller flere. Reuma-Sol er opprinnelig en appelsinfarm i urbanisasjonen Foya Blanca og området er frodig med flott hage, tre bassenger, spabehandlinger og egen restaurant. Det ligger også sentralt i forhold til ulike utflukter og senteret har treningsmuligheter og timer i sal for de som vil ha med litt trening i løpet av ferien. Og, ja jeg er en smule innhabil, men jeg synes virkelig det er flott der altså!

Reuma-Sol

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
