Additionality – å gjøre en forskjell

I dag hørte jeg begrepet Additionality for første gang. I den sammenhengen jeg hørte det var et foredrag om sosialt entreprenørskap og det ble forklart som å gjøre en forskjell – making a difference.

Siden jeg jobber i frivillig sektor og har vært involvert i denne i mange år synes jeg begrepet er veldig interessant. De mange frivillige og ansatte i alle typer organisasjoner gjør akkurat det – de gjør en forskjell. Og akkurat dette begrepet for det, Additionality, synes jeg er flott!

Jeg ble litt nysgjerrig på Additionality og googlet det. Da fikk jeg ikke frem akkurat den forklaringen jeg har hørt i dag, men mange saker om Additionality i forhold til Carbon offset eller klimakvoter som er det vi sier på norsk. Nå har jeg mange meninger om klimakvoter som en løsning på klimautfordringen, men det er ikke poenget her og derfor skal jeg heller ikke gå inn på det. Poenget er like fullt at man gjør noe for å veie opp for noe annet – for å gjøre en forskjell.

Jeg fant også denne definisjonen på businessdictionary.com:
Additionality: Extent to which a new input (action or item) adds to the existing inputs (instead of replacing any of them) and results in a greater aggregate.

Så med dette slår jeg ett slag for Additionlity – gjør en forskjell du også!

4 responses to “Additionality – å gjøre en forskjell

  1. Kjartan

    Jeg jobber gratis for Handikapforbundet :) er dette additionality? føler jeg utgjør en liten forskjell med det lille jeg gjør.

  2. Sesilie Halland

    Hei, nå er ikke jeg akkurat konge over begrepet Additionality, men personlig mener jeg at alle som jobber gratis/frivillig for en sak utgjør en forskjell. Man gjør noe som sannsynligvis ikke ville vært gjort ellers.

  3. Jeg tenker på å skape tilleggsverdi «i parallell». For eksempel din twittring som privatperson er også med å bidra til å løfte Revmatikerforbundet :-)

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
