Do something every day that scares you

«Do something every day that scares you,» sa Eleanor Roosevelt. Jeg liker akkurat denne og prøver å leve etter det selv. Da jeg var yngre synes jeg det var skummelt å ta ansvar for nye store ting. Det kunne være å få et lederverv eller et tillitsverv. Etter hvert skjedde det likevel at jeg påtok meg slike og fant ut at det ikke var så farlig, jeg likte det faktisk. Etter hvert ble det mer og mer naturlig å påta seg slik type ansvar. Så da jeg skulle begynne i min første jobb etter utdannelsen ble det en avdelingslederjobb i en skolefritidsordning og etter det har det gått slag i slag den samme veien.

Selv om jeg har blitt tøffere og tøffere på denne måten og ikke er redd for å ta på meg store ansvarsoppgaver lenger, så dukker det stadig opp små ting som er litt skremmende. Den eneste måten å komme over disse på er å øve på å bli tøffere hele tiden – do something that scares me every day.

Så kan du jo tenke – er det virkelig noe som skremmer meg hver dag? Nei, hver dag er det selvsagt ikke. Men de tingene som er skremmende kan være veldig små og da blir det en del likevel. For eksempel kan det være å ta en telefon jeg har grudd meg til, å løfte noen ekstra kilo i vekter eller gjøre en arbeidsoppgave jeg synes er ekstra vanskelig. På denne måten overvinner jeg noe (nesten) hver dag og til slutt blir jeg kanskje tøffere enn toget ;-)

 Jeg har også noen symboler som minner meg på å være modig. Ett av dem er en tatovering – et kinesisk tegn som betyr courage. Denne tok jeg da jeg fikk en ny lederjobb for noen år siden. Jeg mener ikke at alle skal tørre å ta på seg store ansvarsoppgaver e.l.. Det å bli tøffere handler kanskje om noe helt annet for deg enn for meg. Uansett er min oppfordring: Do something every day that scares you

3 responses to “Do something every day that scares you

  1. Kjartan

    Så fint innlegg.. dette skal jeg prøve å leve opp til. Jeg pingler ofte ut, men det føles jo så godt etter jeg har gjort skumle ting at jeg ikke helt skjønner hvorfor.

  2. Tilbaketråkk: Treg når sjansen byr seg « Forbedring

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
