Beijing, kinesere og en russisk flyplass

Jeg har vært i Beijing, Kina på ferie. En tur til en by som har blitt så moderne og vestlig at man nesten kan kalle det en vanlig storbyferie. Men med noen unntak.

Den vanlige kineser

Jeg kan selvsagt ikke beskrive den vanlige kineser, men jeg kan gi mitt bilde av en kineser. På forhånd leste jeg at kineserne er frekke og stirrer mye. Ja, de stirrer mye, men frekke er en beskrivelse jeg vil ligge langt unna. De er derimot nysgjerrige, derav stirringen, noe jeg ikke er overrasket over. Det var nemlig særdeles få vestlige turister å se i Beijing. Vi var nærmest som en attraksjon på mange steder, derav stirret mange på oss. Vi ble faktisk flere ganger spurt om folk kunne få ta bilde av seg selv sammen med oss. En morsom opplevelse.

Sa jeg hyggelige? For det er de. Jeg har aldri vært i en by som var så rolig, uten bråk, ingen tegn til kriminalitet osv. Engelskkunnskapene deres er elendige. Av rundt 15-20 taxisjåfører traff vi ikke en som kunne ett ord engelsk. Og det mener jeg bokstavelig talt. De kunne ikke en gang si yes, price, hello eller tall på engelsk. Så det som står i guidebøkene er absolutt gjeldende; ta med en lapp der adressen dit du skal er skrevet på kinesisk. På restaurantene og ellers var det også veldig dårlig med engelskkunnskaper og vi ble gode på tegnspråk. De som kunne engelsk var derimot helter og alle visst hvem de kunne spørre om det så var servitøren på naborestauranten. Og der er vi tilbake til det hyggelige. For de ville så gjerne, de som ikke kunne engelsk prøvde så godt de kunne å forstå og virket noen ganger litt flaue for manglende språk.

Så kan man si at de som jobber i servicenæringen bør kunne engelsk. Men om du setter deg litt inn i kompleksiteten i å lære det kinesiske språket skjønner du godt at mange har mer enn nok med å lære kinesisk. For å kunne lese basic kinesisk (for eksempel en avis) må man kunne rundt 3000 tegn. En velutdannet kineser kan rundt 6000-7000 tegn!

Kinamat og mat i Kina

Jeg hadde mange ganger lest at maten i Kina ikke er som kinamaten vi får på kinarestauranter i vesten. Vel, den var faktisk ikke så annerledes som jeg hadde sett for meg. Basisen er den samme; ulike typer kjøtt, buljonger, ris, nudler, dim sum osv. Den store forskjellen er mangel på krydder. Hvis jeg tolker det hele riktig er ”vestlig kinamat” rett og slett kinamat som er tilpasset mer kresne ganer. Det er veldig lite krydder og spennende smaker i det kinesiske kjøkken (da snakker jeg om den maten vi fikk innblikk i – det finnes selvsagt unntak) og man bruker lite sauser til maten, noe vi er godt bortskjemt med. Dumplings foreksempel ble servert uten soyasaus. Med diverse engelskutfordringer var det heller ikke så lett å spørre seg frem i forhold til menyen. Flere steder fantes ikke menyen på engelsk og vi måtte bare forholde oss til bilder og den ikke-engelsktalende servitøren og håpe på det beste.

Beijing en by av kontraster

Beijing by har hatt en enorm utvikling de siste årene og er på mange måter bygget på nytt. På byens Urban planning museum har de over en hel etasje en modell over hvordan byen skal se ut innen 2020 og de er på god vei. Bort med hutongene (trange gater med små bolighus) og blokker overalt. En skikkelig storby altså. Allerede nå er det egentlig den nye storbyen Beijing du får se, men innimellom havner man inn i en hutong og får se hvordan de fleste av innbyggerne bodde før. Husene er små og gatene er trange, sjarmerende på sin måte. Også i trafikken er kontrastene tydelige. Nope, det er ikke 9 million bicycles in Beijing lenger Katie Melua… Men kanskje så mange biler? Biltrafikken har helt klart tatt over. Men det er fortsatt veldig mange syklister på alle slags umotoriserte, halvmotoriserte og helmotoriserte sykkellignende kjøretøy. Her frakter mange rundt det de eier eller får kjøpt billig den dagen og selger det på første og beste gatehjørne. Sykkelhjelm så jeg ikke en eneste av… Kan forresten anbefale Subway som reisemåte i Beijing (hvis du ikke har klaustrofobi da…). Den er veldig godt utbygd og tar deg egentlig dit du skal. Men det er til tider ekstremt folksomt og sitteplass kan du bare glemme, det er faktisk så fullt at du ikke trenger å være redd for å falle når du står. Du står nemlig så nærme sidemannen at du sitter helt fast. Alternativet taxi er også veldig greit, 10-20 kr er prisen på de fleste turene, bare husk adressen på kinesisk…

The subway Beijing

What to see

Tiananmen Square (Den himmelske fredsplass), Den forbudte by og The great wall of China er obligatorisk og absolutt verdt ett besøk. Vi så i tillegg Summerpalace (flott, men dårlig vedlikeholdt), Temple of Heaven (nydelig park) og  Ancient observatory (interessant). Parkene er også verdt et besøk. The great wall of China ligger 1-2 timers kjøretur fra Beijing. Vi så den fra byen Mutianyu. Anbefales! Veldig lite turister der, vi kunne gå lenge på muren helt alene, faktisk det flotteste på hele turen. Selv er jeg ikke fan av silkemarkedet som alle anbefaler, altfor mange innpåslitne selgere. Jeg anbefaler heller Arts and Crafts markedet, mye flott der! Ellers må man se hutongene og ellers luske rundt i byen og bare få inntrykket av Beijing og kinesere.

Reise eller ikke reise

Jeg er faktisk litt usikker på hva jeg skal anbefale når det gjelder å reise til Beijing eller ikke. Jeg angrer absolutt ikke på turen, men du må være forberedt på at dette ikke er det ”ekte” Kina, men mer en vestlig lignende storby. Det er likevel mye flott å se og innblikket i hvordan kineserne lever i en storby og ikke minst de mange kontrastene var en flott opplevelse. Er du interessert i arkitekturen og historien om keiserdynastiene osv. er Beijing perfekt. Vi var ca en uke i Beijing. Hvis jeg skulle anbefale noe ville jeg tatt 4-5 dager der for så å ta et par dager i en mindre landsby og så noen dager i Shanghai som vi dessverre valgte vekk. JA, jeg anbefaler Kina. Kulturen, historien, språket og kineserne er spennende og flott!

En russisk flyplass

Jeg må ta med en liten snutt om transfer i Russland til slutt. Vi fløy til Beijing med det russiske flyselskapet Aeroflot via Moskva. Selve flyet og flyturen var helt greit, men opplevelsen på flyplassen i Moskva var noe for selv. På turen hjem skulle vi vente 6-7 timer på flyplassen før flyet til Norge gikk. Hele to av disse timene ble brukt til å komme seg gjennom transfer! Konklusjonen er at de har et enormt kontrollbehov på den flyplassen. Da vi kom utav flyet (etter å ha ventet i en gang i 30 minutter) kom vi fram til en dame som samlet inn alles boardingkort for flyturen videre. Vi skulle så bare vente en stund. Etter ca 30 minutters venting fikk ca 100 mennesker beskjed om å følge etter damen med alle boardingkortene… I en stor hall startet så den storstilte utdelingen før vi fikk komme på en buss til avreiseterminalen. Etter litt over to timer var pass, boardingkort og håndbagasje sjekket og stemplet opp til flere ganger og vi kunne sette i gang med ventingen. Ingen skulle slippe gjennom transfer ukontrollert og registrert der nei…

Du kan se flere bilder fra Beijing her

One response to “Beijing, kinesere og en russisk flyplass

  1. Artig lesing! Tror nok det må bli en tur til Kina en gang :-)

    Artig å lese om opplevelsen i Rusland. Har selv vært der en gang og amn kan se at de har noen merkelige systemer på flyplassene ja:-)

    Kjempeflotte bilder!

    mvh Thomas

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
