Et mer kommersielt facebook er mer nyttig – for meg

Min opplevelse er at mange har fryktet ”kommersialiseringen” av facebook, man har vært redde for at det skulle gå utover det private, utover følelsen facebook gir deg av et sted der du henger med gamle venner. Selv tenkte jeg det samme en stund, men det har snudd.

En periode var facebook for meg et mareritt, det var bare invitasjoner til uendelig av applikasjoner og farmville herfra til evigheten. Heldigvis skjønte facebook dette og gjorde det lettere å være på facebook uten å bli overfalt av alt det man ikke ville ha. Du kan nå selektere enklere hvilken infomasjon du vil ha i feeden din og du kan blokkere applikasjoner enkelt.

Så kom pages eller sider og det ble mer relavant for firmaer, merkevarer, blader, nettsider og annet å bruke facebook for å spre informasjon. Informasjonen ble postet i newsfeeden (hvis man da ikke har valgt bort å kunne se informasjon fra sider) og ble mer tilgjengelig for fans/tilhengere (nå de som liker) og dermed mer nyttig for avsenderen. Jeg er en av mottakerne som setter pris på dette. Jeg liker nå sider som er relevante for mine interesser, alt fra designsider til treningssider og sider relatert til sosiale medier. Nå er feeden min full av nyttige saker fra disse sidene. Det skal sies at jeg er såpass selektiv at jeg ikke gidder å like sider som ikke gir meg noe nyttig, de som bare selger.

Nå er facebook et sted der jeg kan ta imot nyttig informasjon i tillegg til å kommunisere med venner. Ja, det er mye irrelevant der fortsatt, men det har faktisk blitt bedre takket være gode sider – for min del.

2 responses to “Et mer kommersielt facebook er mer nyttig – for meg

  1. Samme tanken har jeg selv tenkt, så jeg veldig enig med deg.

    Interessante grupper og sider er det jeg nå bruker tiden på der inne, ikke venner og statuser.

    • Sesilie Halland

      Enig, venneting var gøy til å begynne med – «traff» gamle kjente osv. Men det gikk over. Det er bra at facebook utvikler seg slik at det fortsatt kan være interresant. På den måten overlever de nok lenger også.

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
