Facebook: fra gruppe til side, fra +300 til +1600

Oppdatert 23.10.11: Siden jeg daglig får treff på dette blogginnlegget, som nå er over 1,5 år gammelt er det greit å legge til en liten kommentar. Eksemplene i posten handler om den gamle typen grupper som ikke er mulig å lage nå, så de er ikke så veldig aktuelle lenger. Men hvis du står ovenfor problemstillingen om du skal lage den type gruppe som finnes nå (sosiale grupper) eller side, er dette mine råd:
– skal du promotere en merkevare, en sak, en bedrift/organisasjon eller annet der det er viktig at flest mulig følger med og får med seg oppdateringene dine, bør du lage en side. På en side kan en person frivillig bli med og nyheter kommer i vedkommendes newsfeed. En side må er åpen, alle som ønsker kan like siden. 
– en gruppe passer bedre for en intern aktivitet. De passer for å organisere et eget nettverk, bedriftsidrettslaget på jobben eller kullet du studerer med. Medlemmer i en gruppe må inviteres inn og de må selv gå inn i gruppen for å få med seg ny informasjon. Gruppene kan være lukkede eller åpne. 

 

Mange lurer på om det er lurt eller nødvendig å endre en eventuell gruppe på facebook til en side (page). Jeg har to konkrete erfaringer med å gjøre dette og svaret mitt er uten tvil ja.

Jeg jobber i Norsk Revmatikerforbund som inntil oktober i høst hadde en gruppe på facebook. Denne hadde rundt 300 medlemmer og hadde lagt ute i over ett år. Jeg vurderte lenge risikoen ved å endre til side. For det er ikke mulig å ta med seg tilhengerne over (du kan altså ikke bare endre en gruppe til en side). Jeg var redd for at vi skulle miste de 300 som vi hadde brukt en del tid på å skaffe. Men jeg tok sjansen og sendte selvsagt melding til de 300 om endringen. Det tok knappe tre dager før vi hadde 300 tilhengere på siden og etter en uke hadde vi 500 – nå 3-4 mnd etterpå har siden 1600 tilhengere. I tillegg har vi en side med mye mer dialog enn det vi hadde i gruppen og dialog er det viktigste med vår facebookside.

Så hvorfor skjer dette? At det er nyere og dermed litt mer interessant er klart, men ikke svaret i seg selv. Jeg mener helt klart at svaret ligger i at meldinger på facebooksider postes i newsfeeden til folk – altså på den sida man ser når man logger på facebook. Ved å jevnlig kunne poste innlegg i newsfeeden sørger man for å holde på folks oppmerksomhet rundt siden. I en gruppe må man jo faktisk inn for å sjekke hva som skjer. Unntaket er at man kan sende meldinger til gruppens medlemmer i en gruppe, men mengder av slike meldinger oppfattes raskt som spam.

Spørsmålet er likevel – får man flere tilhengere ved å poste meldinger i newsfeed? Nei, ikke i seg selv, men jeg tror at ved å holde på folks oppmerksomhet ved å poste i newsfeeden er det også mer sannsynlig at tilhengerne igjen velger å dele innleggene med sine venner osv. Ergo – flere får høre om siden og flere blir tilhengere. Det må også legges til at vi ikke gjorde noe annet/mer for å markedsføre siden enn vi gjorde for å markedsføre gruppen.

Jeg hjalp nylig Treningsglede med den samme operasjonen. De hadde 100 medlemmer i sin gruppe og nå over 300 på sin nye side som ble laget for ca en mnd. siden.

Jeg vil gjerne nevne et par andre fordeler med en side også. For meg personlig er det veldig bra at jeg med en side kan poste meldinger og innlegg under sidens logo framfor med mitt eget navn og min personlige profil. Det gjør også at vi fremstår mer seriøst. Dialogen på siden vår har også blitt veldig mye større, rett og slett fordi folk ser innleggene umiddelbart og ikke må inn i en gruppe for å finne dem.

Mitt håp akkurat nå er at facebook ikke igjen endrer sidekriteriene sine eller andre kriterier slik at vi må gå opp veien på nytt.

P.s. med en side kan man også lage en egen adresse som facebook.com/revmatikerforbundet. Det går så vidt jeg vet ikke med en gruppe.

8 responses to “Facebook: fra gruppe til side, fra +300 til +1600

  1. Hei!
    Dette var veldig nyttig informasjon. Takk for tipset. Har fått lagt Revmatikerforbundet inn under favoritter.

    Lykke til videre

    Mvh
    Sigve

  2. Bra jobba, dette var gledelig

  3. Simen

    Må man opprette en ny side, eller kan man gjøre om gruppen til en side?

    • Sesilie Halland

      Man må nok lage en ny side ja. iallefall såvidt jeg vet. Litt kjedelig akkurat det, men går fint når man får sendt ut melding til gruppens medlemmer og inviterer dem til å bli fan av siden.

  4. MN

    Hej, jag är i färd med att göra operationen att byta från en facebook-grupp till en facebook-sida. Önskar förslag på vad man konkret skriver till medlemmarna i gruppen (på norska…) för att informera dem om att de ska like den nya sidan. Tacksam för svar! /Malin

    • Hei Malin, dette er nok ganske likt på svensk og norsk. Jeg ville skrevet noe slikt: Hei, jeg/vi har opprettet en facebookside som skal erstatte denne gruppen. Vi oppfordrer alle til å like den nye siden som du finner her (link til ny side).

      Om du har en god begrunnelse for hvorfor dere endrer kan du gjerne nevne det også, men ikke skriv for mye.

  5. MN

    Många tack för snabbt svar och god hjälp! /Malin

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
