Om å lære

Hva er egentlig læring? Hva må man lære for å være god til en viss jobb? Og hvordan lærer man best? Spørsmål det nok finnes mange svar på, men neppe et entydig. Jeg lurer på hvorfor det ikke er mer fokus på disse spørsmålene i skolen. Jeg kan ikke huske noen gang i min skoletid at vi snakket om å finne en måte å lære på eller diskuterte hvorfor man lærte og hva det betydde å lære. Etter min mening er dette grunnleggende i læring og noe man burde snakket om fra første dag på barneskolen.

Nysgjerrighet er grunnleggende for læring og det å skape nysgjerrighet er viktig og avgjørende. Men hva med å skape mer nysgjerrighet for pedagogikken, for det å tilegne seg kunnskap, for det å relatere kunnskapen til noe praktisk? Noen lærere er selvsagt flinkere til dette enn andre og det er nok mer fokus på selve læringsprosessen nå enn da jeg gikk på skolen. Men det er likevel prøver og pugging som måler hva man kan og ikke at eleven faktisk kan forklare hva han har tilegnet seg og hvordan.

Jeg har ikke jobbet mye i skolen, men litt og jeg har vært leder for skolefritidsordning i noen år så jeg har en viss erfaring med dette i praksis. En periode jobbet jeg med en gutt som hadde sterk ADHD. Han hadde i tillegg dysleksi. Gutten gikk i 5. klasse og kunne ikke lese en side i en barnebok en gang. Da jeg var hans «lærer» skjønte jeg raskt at de «vanlige» innlæringsmetodene ikke fungerte, han kunne ikke konsentrere seg og han skjønte ikke hvorfor han skulle lære ting. Ikke så rart, han gikk i 5. klasse og klarte seg etter egen mening fint. Jeg begynte derfor med å vise ham i praksis hvordan han kunne benytte ulike ferdigheter. Foreksempel skrev han e-post til en bekjent heller enn å gjøre vanlige skriveøvelser i en bok. Da skjønte han umiddelbart at dette med å skrive var kunnskap han hadde bruk for og synes at skriving fikk en konkret nytte. Han tilegnet seg kunnskap om hvorfor det var lurt å lære. 

Nå kan man kanskje si at de fleste barn mer intuitivt skjønner hvorfor man skal lære å lese og nytten av det. Det er likevel stor sjanse for at de ville skjønt det enda bedre om de hadde mer dialog med sine lærere om hvorfor og kunne se det hele i mer praktisk bruk. Igjen – mye er nok bedre nå. Men burde ikke dette være grunnleggende i skolen? At det å snakke om å lære nesten var mer viktig enn å tilegne seg kunnskap i seg selv?

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
