Om å jobbe ute i Europa

Jeg har i noen år vært involvert i den europeiske revmatikerorganisasjonen EULAR (Europea League Against Rheumatism). Akkurat nå sitter jeg i styret for pasientdelen av organisasjonen. En stor bonus ved dette er at jeg får reise masse og oppleve spennende steder og spennende mennesker. En minst like stor bonus er at jeg bidrar til at land som ikke er i nærheten av Norge i forhold til organisasjonsliv eller det å ta vare på kronisk syke, får mulighet til å utvikle seg.

Vi har gjort en europeisk undersøkelse i forhold til revmatikerorganisasjoner og deres eksistens i Europa. De landene som hadde flest medlemmer, flest ansatte, hadde holdt på lengst og hadde mest aktivitet var ikke overraskende Norge, Sverige, Finnland og Danmark. Storbritania og Nederland er også dyktige. Mens foreksempel Belgia sin organisasjon har like stort budsjett om en av våre årlige aktiviteter. Jeg var nettopp i Malta – der har de hatt en revmatikerorganisasjon i to år nå. Og hadde 40 medlemmer. I Norge har Revmatikerforbundet eksistert i 60 år og har 40 000 medlemmer. Og ja, det er like mange revmatikere i andre land i Europa som i Norge. Det er faktisk 100 millioner mennesker med en revmatisk sykdom i Europa.

I de årene jeg har vært aktiv på europeisk nivå har man bygget opp mange organisasjoner i øst Europa og man har bygget opp World Arthritis Day (Verdens revmatikerdag) som er 12. oktober hvert år. Alt det som gjøres er utrolig viktig for mange – vi har foreksempel bidratt til at EU har prioritert revmatiske sykdommer innenfor forskningsområdet. Det er så bra å se at det vi gjør faktisk nytter – det er ikke bare dagelange møter på flotte destinasjoner.

Jeg har et nytt spennende prosjekt på gang for den europeiske organisasjonen. Jeg skal bygge opp en sosiale medier plattform for World Arthritis Day – slik at enda flere får vite om hva vi gjør og kan delta i våre aktiviteter. Det blir spennende! Det kan godt tenkes at jeg spør dere – mine gode venner i sosiale medier om råd på veien.

Legg igjen en kommentar

tweets

"Courage is not the absence of fear but the awareness that something else is more important"
